Thema |
|
Type | Studiedag |
Code | 024 |
Wanneer |
19/03/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 14/03/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Onder-overprikkeling / storend gedrag / SI / zintuiglijk profiel / zelfregulerend gedrag
Vele kinderen en jongeren, zowel uit het gewoon als het buitengewoon onderwijs, ervaren (ongeacht hun diagnose) voortdurend prikkels die ofwel de leerling onder- of overprikkelt. De leerling tracht dan ook vanuit zijn zintuiglijke prikkelverwerking op een voor hem haalbare manier zijn balans te herstellen door zelfregulerend gedrag en/of storend gedrag te stellen, dat niet altijd even aangenaam wordt ervaren, zowel voor zichzelf als vanuit de omgeving (medeleerling, leerkracht, begeleider, therapeut, ouders).
SI (Sensorische Informatieverwerking) wordt in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden, storend gedrag (vanuit ASS, ADHD, DCD, ODD, OCD, RHS, depressie….) en individuele begeleiding onder de loep genomen. Verder worden bruikbare vaardigheden, technieken, tips en oefeningen aangereikt.
Tijdens deze studiedag zoomen we in op vier kwadranten bij overprikkeling, de verschillende zintuiglijke stijlen en de zeven zintuigen. We leren een zintuiglijk profiel opmaken vanuit observatie en een (in)formele vragenlijst. We bekijken ten slotte welke aanpassingen, strategieën, tips en oefeningen we kunnen gebruiken om zowel gedrag, vaardigheden als participatie te verbeteren.
Karen Van Dyck
De Mostheuvel en privépraktijk
Psychomotorisch therapeut, auticoach, coördinator ondersteuningsnetwerk VOKAN (Voorkempen-Antwerpen) en gastdocent
Onderwijs, therapeuten (kine, logo, ergo), revalidatiecentra, GON-begeleiding, CLB,
zorgleerkrachten, opvoeders, enz.
6 - 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 40 deelnemers
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.