Thema |
Algemeen
|
Type | Studiedag |
Code | 113 |
Wanneer |
08/12/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 05/12/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Storend gedrag / agressie / opstandigheid / kleuters
In Samen-Spel focussen we op een warme, veilige relatie tussen professionals en kleuters (2,5-6 jaar). De professionals krijgen tools om dit te realiseren voor alle kleuters maar eveneens om beter om te gaan met storend gedrag van jonge kinderen. Samen-Spel impliceert nabijheid, verbondenheid en aanvaarding en wordt gerealiseerd door het samenspelen van de professional en
de kleuter (gebaseerd op het Amerikaanse programma Banking Time; Pianta & Hamre, 2001).
Samen-Spel werd in 2010 ontwikkeld aan de KU Leuven door Caroline Vancraeyveldt, Sanne Van Craeyevelt, Karine Verschueren en Hilde Colpin. Kleuters met storend gedrag zoals druk, opstandig en agressief gedrag vormden hierbij het uitganspunt. Aan de hogeschool UC Leuven-Limburg werd Samen-Spel verder uitgewerkt naar een haalbaar en effectief programma binnen de kleuterklas en lerarenopleiding.
Tijdens deze studiedag gaan we samen met de deelnemers op zoek naar de vertaling van Samen-Spel naar de hulpverlening. We vertrekken vanuit het theoretische kader rond de leerkracht-kindrelatie, de praktische toepassing hiervan in Samen-Spel, en de werkzame elementen van Samen-Spel die voor alle professionals gelden. Video-opnames van good practices worden besproken en bediscussieerd.
Dr. Caroline Vancraeyveldt is praktijkonderzoeker aan de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg. Ze heeft samen met haar collega’s van de KU Leuven en UC Leuven-Limburg het Samen-Spel programma ontwikkeld en uitgetest.
Maai Huyse is lector en praktijkonderzoeker aan de bachelor kleuteronderwijs van de lerarenopleiding van UC Leuven-Limburg. Ze was verantwoordelijk voor het uitwerken van het Samen-Spel leertraject.
Voor relevante publicaties verwijzen wij naar onze website: http://samen-spelen.weebly.com
Logopedisten, orthopedagogen, kinesitherapeuten, ergotherapeuten, psychologen, maatschappelijk werkers, (zorg)leerkrachten enz. die ervaren zijn in het werken met jonge kinderen tussen 2,5 en 6 jaar.
.
3 - 6 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Minimum 13, maximum 30 deelnemers
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Ja: Voorkennis over het werken met jonge kinderen
Is er een bepaalde opleiding vereist? Ja: Opleiding in het werken met jonge kinderen (onderwijs, hulpverlening...)
Is en bepaalde ervaring vereist? Ja: Ervaren in het werken met jonge kinderen (onderwijs, hulpverlening...)
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.