Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 092 |
Wanneer |
31/10/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Rekenmoeilijkheden / kommagetallen / rekentherapie
Veel kinderen struikelen over de werkelijkheid van kommagetallen, maar voor rekenzwakke kinderen is dit niet hun eerste valpartij.
Zij hebben er meestal al een massa extra oefenuren, veel taakklasmomenten en therapie opzitten. En toch moeten ook zij aan
de slag met deze rekenmaterie. Maatgetallen, ons muntsysteem en de overstap naar het gevorderd rekenen vragen inzicht in het werken met kommagetallen.
Tijdens deze studiedag bekijken we concreet hoe je rekenzwakke kinderen vanaf 9 jaar kunt begeleiden in het verwerven van dit inzicht. Wat vertelt ‘de komma’ ons? Hoe kan je vatten dat de plaats van een cijfer binnen het getal zijn waarde bepaalt? We staan eerst stil bij het lezen, schrijven en visualiseren van kommagetallen om nadien de vier hoofdbewerkingen door te nemen. Voor iedere stap die we zetten, krijgt de deelnemer voorbeelden van speelse inoefenvormen.
Hilde Heuninck, logopedist
Al meer dan 25 jaar legt Hilde Heuninck zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Therapeuten en zorgleerkrachten die in hun praktijk of werkomgeving kinderen met rekenmoeilijkheden begeleiden.
9-18 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.