Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 004 |
Wanneer |
09/02/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/02/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
De rekenwereld tot 100 betekent een belangrijke uitbreiding van de rekenvaardigheid. Kinderen leren de eerste principes van de getalopbouw, het vermenigvuldigen en delen. De eerste rekenverhaaltjes komen aan bod, het optellen/aftrekken wordt uitgebreid en alles gaat een heel stuk sneller. Wanneer we kinderen met rekenmoeilijkheden onderzoeken, vinden we bijna altijd hiaten in deze rekenmaterie terug.
Deze studiedag vertrekt vanuit de observatie van het kind. Welke fouten maakt het? Welke strategieën volgt het? Waar loopt het mis? Maar ook, waar gaat het goed? Vanuit deze analyses proberen we te begrijpen wat de basisstrategie van dit kind is en hoe we gericht met het kind kunnen werken. Zodra het kind nieuw inzicht verworven heeft, moet het aan de slag met oefeningen. Dit gebeurt op een speelse manier, zodat de motivatie voor het oefenen vanuit het kind zelf komt.
Hilde Heuninck is logopedist en al ruim vijftien jaar gespecialiseerd in rekenbegeleiding. Ze is auteur van ‘Nog lang niet uitgeteld’, ‘De komma vertelt’, het ‘Breukenlaboratorium’, diverse Mathelli-spellen en nu ook de Praxisboeken. Haar inzichten zijn in de eerste plaats gestoeld op ruime praktijkervaring.
De studiedag is bedoeld voor therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.