Thema |
Leerstoornis
|
Type | Studiedag |
Code | 046 |
Wanneer |
13/05/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 10/05/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
De rekenwereld tot 1000 is meer dan een verdieping van de kennis en vaardigheid tot 100. In deze fase worden niet alleen de getallen groter, maar zien we ook echte procedures verschijnen. De basisbewerkingen worden met elkaar gecombineerd om complexere berekeningen te maken. De rekenverhalen worden uitgebreid en het cijferend rekenen komt aan bod. Nog meer dan voorheen zullen we goed moeten kijken op welke manier rekenzwakke kinderen aan de slag gaan. Uit de aard van hun fouten of aan de plaats waar hun denkstappen ontsporen, kunnen we vaak begrijpen waarom het zo moeilijk loopt.
Tijdens deze studiedag komt aan bod hoe we kinderen op een inzichtelijke manier in de rekenwereld kunnen helpen en - zodra het inzicht verworven is - hoe we kunnen stimuleren tot inoefenen. De meeste kinderen met rekenmoeilijkheden hebben hiervan echter al aardig wat hinder ondervonden. Ze hebben al veel meer geoefend dan hun leeftijdgenoten en beseffen maar al te goed dat het resultaat niet in verhouding is. Voor hen zijn speelse inoefensituaties bijna een noodzaak.
Hilde Heuninck is logopedist en al ruim vijftien jaar gespecialiseerd in rekenbegeleiding. Ze is auteur van ‘Nog lang niet uitgeteld’, ‘De komma vertelt’, het ‘Breukenlaboratorium’, diverse Mathelli-spellen en nu ook de Praxisboeken. Haar inzichten zijn in de eerste plaats gestoeld op ruime praktijkervaring.
De studiedag is bedoeld voor therapeuten, zorg- en taakleerkrachten die in hun praktijk rekenzwakke kinderen begeleiden.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditatie werd goedgekeurd door Pro-Q-Kine.
.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.