Thema |
Leerstoornis
|
Type | Workshop |
Code | 119 |
Wanneer |
12/10/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 252,00 - € 202,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 09/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Rekenmoeilijkheden / methodiek / rekentaal / voorbereidende rekenvaardigheden
De Rekenlijn is een rekenmethode voor kinderen met downsyndroom en andere kinderen die baat hebben bij het rekenen in kleine stapjes.
Bij de rekenvoorbereiding wordt rekening gehouden met de sterke en zwakke kanten van deze kinderen. De uitleg en de opbouw van de methode gaat uit van een specifieke leerpsychologie. De methode werkt met kleine, zorgvuldig opgebouwde stapjes, zodat ervoor gezorgd wordt dat het kind na de rekenvoorbereiding ook echt goed voorbereid is op het maken van sommen. Het kind leert rekentaal, om daarna werkelijk begrijpend te kunnen rekenen. Na deze rekenvoorbereiding zijn de kinderen in staat zelf sommen te leren maken in de vervolgmethode, Rekenlijn tot 10.
Het leren gaat bij deze kinderen niet alleen trager, maar ook op een andere manier. Rekenvaardigheden slijten niet in door veelvuldig aanbieden. Door het op juiste manier volgen van de rekenvoorbereiding zorgen we ervoor dat kinderen niet ‘tellend rekenen’, maar dat vaardigheden echt in het geheugen van het kind terecht komen, werkend vanuit de belevingswereld van het kind.
Tijdens deze workshop lichten we de achtergronden en de methodiek van de rekenvoorbereiding. We geven veel praktische voorbeelden en tonen talrijke filmfragmenten getoond.
(De Rekenlijn, ontwikkeld en geschreven door Hedianne Bosch van Stichting Scope (zie www.stichtingscope.nl), is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring met het rekenen met deze kinderen en studies van andere rekenmethodieken.)
Heidi van Ginkel, Stichting Scope
Docent en geeft de trainingen ‘Rekenlijn’ en ‘Leespraat’.
Naast het geven van trainingen en advies werkt ze met deze methode individueel met tal van kinderen met downsyndroom.
Ergotherapeuten, logopedisten, leerkrachten, klassenbegeleiders, ouders en andere begeleiders rondom het kind met downsyndroom of andere kinderen die baat hebben bij het rekenen in kleine stapjes.
0-3 / 3-6 / 6-12
Theoretisch met praktische toepassing.
Minimum 13, maximum 17 deelnemers
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
Deze vorming is geannuleerd.