Thema |
Spraak en taal
|
Type | Symposium |
Code | 143 |
Wanneer |
01/12/2017 |
Uur |
09:15u tot 18:00u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 115,00 - € 100,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 28/11/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Vandaag geeft u therapie aan een kind met ernstige leesproblemen. Het kind beheerst AVI-niveau 4 nog steeds niet, ondanks alle doorlopen leeskilometers. U ziet het leesplezier een beetje vervagen, dus u wilt hier graag verandering in brengen - lezen is leuk! - door tijdens de sessie van vandaag materiaal te gebruiken dat aantrekkelijk is, liefst in spelvorm, volgens de interesses van uw cliënt én op zijn niveau. De zoektocht kan beginnen…
Herkenbaar? Zodra therapeuten een geïndividualiseerde doelstelling aan de eerstvolgende sessie(s) met hun cliënt gekoppeld hebben, worden ze geconfronteerd met de brede waaier aan materialen en programma’s. Ze botsen op verschillende vragen, en vaak is dit een tijdrovende bezigheid.
Tijdens deze praktijkdag proberen we hierop in te spelen, good practices krijgen de bovenhand. Elke good practice volgt hetzelfde stramien: er wordt gestart met een volledige voorstelling van een casus aan de hand van het ICF-kader, waarna (sub)doelen voor de begeleiding geschetst worden. Wat volgt is een groepsbespreking van het materiaal: Welk bestaand materiaal kan er gebruikt worden? Welk bestaand materiaal kan er (mits zo weinig mogelijk tijdverlies) aangepast worden aan dat kind? Waar kunt u dit materiaal gaan zoeken? Hoe kunt u op een efficiënte manier zelf materiaal maken voor die begeleiding? Via een doorschuifsysteem kunt u alle good practices volgen, worden ervaringen optimaal uitgewisseld, en er worden concrete kapstokken voor therapie aangeboden.
9:15 |
Inleiding |
|
9:20 tot 10:00 |
Zinvol gebruik van spelmateriaal tijdens logopedische behandelingen (plenair) |
Emmelie Eelbode |
10:15 tot 11:30 |
Good practice 1 Leerproblemen en dysfasie (in groep, max. 25) |
Begga Van De Walle |
11:45 tot 13:00 |
Good practice 2 Automatisatieproblemen bij leerstoornissen (in groep, max. 25) |
Martine Ceyssens |
13:00 tot 14:00 |
Middagpauze met materialenbeurs |
|
14:00 tot 15:15 |
Good practice 3 Leerproblemen bij meertaligheid (in groep, max. 25) |
Dorothy De Maesschalck en Lut Schelpe |
15:30 tot 16:45 |
Good practice 4 Psycho-educatie bij leerstoornissen (in groep, max. 25) |
Kathleen Vermeersch |
16:45 tot 18:00 |
Netwerkmoment |
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Het early bird tarief is afgelopen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.