Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 100 |
Wanneer |
02/11/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Krachtgericht werken / oplossingsgericht werken / Brugs Model (Korzybski)
Oplossingsgericht werken is een krachtige, positieve manier om veranderingen bij mensen te bewerkstelligen. Kenmerkend voor deze manier van werken is de toekomst- en doelgerichtheid. De aanpak helpt je een toekomst voor te stellen waarin het probleem is opgelost of onder controle is. De focus ligt op het vinden van krachten en hulpbronnen van de cliënt.
Oplossingsgerichte therapie sluit heel goed aan bij de manier waarop kinderen en jongeren in het leven staan. Kinderen en
jongeren willen over het algemeen niet over problemen praten. Doordat we de vertaalslag maken van een probleem naar een aan te leren vaardigheid spreken we hun leergierigheid aan en worden ze ook niet belast met het gevoel te moeten veranderen.
Tijdens deze studiedag staan we stil bij de uitgangspunten van het oplossingsgericht werken volgens het Brugs model. Daarna gaan we dieper in op een aantal interventietechnieken die succesvol gebleken zijn in het werken met kinderen, jongeren en hun gezinnen.
Theorie wordt afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk.
Sabine Vranken
Klinisch psycholoog en oplossingsgericht therapeut.
Ze werkt al meer dan twintig jaar in een CLB, aanvankelijk als psychopedagogisch consulent, momenteel als directeur. Daarnaast heeft ze een privépraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen. Zij is coauteur van ‘Wat kan je van stokstaartjes leren? Interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren’ (Acco, 2015).
Jeugdhulpverleners, psychologen, pedagogen maar ook leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en CLB-medewerkers. De aangeboden interventietechnieken zijn zowel bruikbaar voor leerlingen van het lager onderwijs als voor leerlingen van het secundair onderwijs.
6 - 18 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.