Oplossingsgerichte interventietechnieken voor het werken met kinderen en jongeren

Code 100
Thema
Algemeen
Type
Code 100
Wanneer 02/11/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 23/10/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Krachtgericht werken / oplossingsgericht werken / Brugs Model (Korzybski)
 

Inhoud

Oplossingsgericht werken is een krachtige, positieve manier om veranderingen bij mensen te bewerkstelligen. Kenmerkend voor deze manier van werken is de toekomst- en doelgerichtheid. De aanpak helpt je een toekomst voor te stellen waarin het probleem is opgelost of onder controle is. De focus ligt op het vinden van krachten en hulpbronnen van de cliënt.
Oplossingsgerichte therapie sluit heel goed aan bij de manier waarop kinderen en jongeren in het leven staan. Kinderen en
jongeren willen over het algemeen niet over problemen praten. Doordat we de vertaalslag maken van een probleem naar een aan te leren vaardigheid spreken we hun leergierigheid aan en worden ze ook niet belast met het gevoel te moeten veranderen.
Tijdens deze studiedag staan we stil bij de uitgangspunten van het oplossingsgericht werken volgens het Brugs model. Daarna gaan we dieper in op een aantal interventietechnieken die succesvol gebleken zijn in het werken met kinderen, jongeren en hun gezinnen.
Theorie wordt afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk.
 

Door wie?

Sabine Vranken
Klinisch psycholoog en oplossingsgericht therapeut.
Ze werkt al meer dan twintig jaar in een CLB, aanvankelijk als psychopedagogisch consulent, momenteel als directeur. Daarnaast heeft ze een privépraktijk voor kinderen, jongeren en volwassenen. Zij is coauteur van ‘Wat kan je van stokstaartjes leren? Interventietechnieken voor oplossingsgericht werken met kinderen en jongeren’ (Acco, 2015).
 

Voor wie?

Jeugdhulpverleners, psychologen, pedagogen maar ook leerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders en CLB-medewerkers. De aangeboden interventietechnieken zijn zowel bruikbaar voor leerlingen van het lager onderwijs als voor leerlingen van het secundair onderwijs.
 

Over wie?

6 - 18 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist?  Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist?   Nee
Is en bepaalde ervaring vereist?   Nee

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS