Open Doors: hoe gaan gezinnen met een migratieachtergrond om met de beperking of leerstoornis van hun kind?

Inspiratiedag - Code 142
Thema
Algemeen
Type Symposium
Code 142
Wanneer 20/11/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 115,00 - € 100,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 16/11/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

INSPIRATIEDAG

Een kind met een leerstoornis of beperking in het gezin brengt heel wat zorgen en twijfels met zich mee. Hoe gaan gezinnen daarmee om? Heeft migratie of culturele, religieuze achtergrond invloed op het verwerkingsproces? Wat is de impact op het leven en welbevinden van deze ouders? Hoe kunnen we als hulpverleners zorgen voor optimale communicatie en begeleiding?

Tijdens deze inspiratiedag komen zowel ouders als professionals aan bod die elkaar eerder hebben ontmoet in het kader van het drie jaar durende project OPEN DOORS. Dit project was een initiatief van de vzw’s Sint-Lievenspoort (samenwerkingsverband van een Centrum voor Ambulante Revalidatie, een school voor buitengewoon onderwijs, een multifunctioneel centrum, een kinderdagverblijf en een thuisbegeleidingsdienst) en IN-Gent. Het doel van het project was het realiseren van een betere samenwerking en communicatie van de begeleiders met de gezinnen met een migratieachtergrond.

Als slotevent werd een tentoonstelling gemaakt over twaalf gezinnen met migratieachtergrond en een kind met een beperking. De titel van deze tentoonstelling is OPEN DOORS : 12 gezinnen zetten hun deuren open en vertellen hun verhaal. Het is een reizende tentoonstelling geworden, met letterlijk twaalf deuren, verhalen, foto’s en een kortfilm. De verhalen illustreren alvast dat migreren vaak een extra dimensie toevoegt aan het verwerkingsproces. Twaalf thema’s vormen de synthese van de interviews : confrontatie, draagkracht, emotie, geloof, vertrouwen, kennis, netwerk, verlies en ontheemding, verwarring, herkansing, hoop en toekomst, verbinding.

“Door met deze gezinnen aan de slag te gaan, tijd te nemen om elkaar te leren kennen, te luisteren, is mijn blik heel erg opengegaan, zijn vooroordelen weggeveegd, kom ik nog maar eens tot het besef hoe eng wij soms denken, hoe weinig wij echt weten over de ander en hoeveel we invullen zonder te checken.”
Anneleen Ossieur, Sint-Lievenspoort

Tijdens de inspiratiedag maak je kennis met hoe ouders met een migratieachtergrond de opvoeding en de schoolcarrière van hun kind(eren) met een beperking of leerstoornis ervaren en welk netwerk en welke begeleiding hen sterken om hoopvol naar de toekomst te kijken. Na deze inspiratiedag neem je ongetwijfeld een aantal ideeën en inzichten mee voor je professioneel handelen en voor je organisatie in het ondersteunen van gezinnen met een migratieachtergrond.

Er worden verschillende werkvormen gehanteerd: kortfilm, plenaire presentaties waarin de conclusies van het project aan bod komen, geleid bezoek aan de tentoonstelling en workshops waar in beperkte groep in gesprek gegaan wordt tussen ouders en professionals

Programma

  • toelichting van het ontstaan van het project ‘Open doors’
  • kortfilm met getuigenissen van ouders
  • geleid bezoek aan de tentoonstelling
  • workshops waar in beperkte groep in gesprek gegaan wordt tussen ouders en professionals
  • toetsing van de bevindingen van dit project aan ruimer wetenschappelijk onderzoek (Geert Van Hove)
  • toepassingen in de dagelijkse praktijk van hulpverleners en ouders met migratieachtergrond
     

Begeleiding

Caroline Mathys en collega's, medewerkers IN-Gent vzw
Prof. dr. Geert Van Hove, vakgroep orthopedagogiek UGent
De ouders uit het project


Praktisch

Early bird actie is afgelopen.
Inbegrepen: deelnemersmap met presentaties, pauzes met migratie-accent en lunch, brochure OPEN DOORS in vierkleurendruk

 

Meer lezen over het Open doors project van Sint-Lievens-Poort vzw en IN-Gent vzw? Check deze brochure.
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS