Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 091 |
Wanneer |
03/07/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 02/07/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Articulatiestoornissen / fonologische stoornissen / therapie
Tijdens deze studiedag stellen we de fonologische therapie volgens Hodson (& Paden) voor. We illustreren deze met filmpjes en te gebruiken materiaal. Aangezien de Nederlandse aanpassing van het onderzoek van Hodson & Paden alleen tijdens de workshop van Imma Muris en Yvonne Draaisma wordt meegegeven, stellen we ze hier maar kort voor. Daarom komt aan bod hoe we vanuit een spreekstaal en andere fonologische en fonetische onderzoeken (AFPO, NAO, AO, SKO) behandeldoelen kunnen opstellen.
We schetsen het belang van het trainen van het fonologisch bewustzijn en werken dit praktisch uit. Terloops geven we ook enkele ideeën mee uit Prompt (articulatietherapie vanuit tactiel-kinesthetische input) en leggen we linken met problemen waarop je bij ernstige verstaanbaarheidsproblemen kan botsen: auditieve verwerkingsproblemen, voedingsproblemen, stotteren, spraakontwikkelingsdyspraxie, nasaliteit, ADHD en ASS. We staan stil bij het feit dat alleen spraakgerelateerde mondmotorische oefeningen zin hebben voor articulatietherapie. We wijzen op het belang van ouderbegeleiding.
Ingrid Herreman
Centrum voor Ambulante Revalidatie te Beveren
Logopedist
Ze is coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taal bij kinderen. Ze volgde o.a. de workshops Hodson & Paden, Metaphon, Prompt en Hanen. Haar vorige studiedag over articulatie werd in Sig twintig keer hernomen en door meer dan 1000 logopedisten gevolgd.
De studiedag is bedoeld voor logopedisten die kinderen met ernstige fonologische en articulatiestoornissen onderzoeken en/of behandelen.
0 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.