Ontwikkelingsgericht werken met kinderen vanuit Feuersteins gedachtegoed: een introductie

Code 012
Thema
Type
Code 012
Wanneer 11/02/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/02/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Ontwikkelingsgericht werken met kinderen klinkt als vanzelfsprekend, maar wie stilstaat bij de term en de consequenties van deze keuze, weet dat er veel materiaal is waarover terug vanuit de basis nagedacht moet worden. Ons onderwijssysteem is immers in de eerste plaats curriculumgericht, eindtermgericht, en wanneer kinderen uitvallen, duiken we wel eens in de valkuil van het ‘etiketgericht werken’.

Feuerstein wijst de weg naar het ontwikkelingsgericht werken. Zijn constructivistische visie legt duidelijk de link tussen de ontwikkelingstheorie van Piaget en de sociaal-economische context en het belang van taal dat Vygotsky eraan toevoegt. Uit die context ontwikkelde hij een aantal instrumenten om echt ontwikkelingsgericht met kinderen aan de slag te gaan.

Tijdens deze studiedag introduceren we al deze instrumenten:

  • Dynamische testafname als zoektocht naar de ‘zone van de naaste ontwikkeling’
  • De cognitieve kaart die ons leert om een taak vanuit de cognitieve hoek te analyseren
  • De lijst van de deficiënte cognitieve functies die ons inzicht geeft in het cognitief (dis)functioneren van kinderen
  • Het mediërend leren als begeleidingsstijl

De introductie gebeurt vanuit verschillende oefeningen uit het instrumenteel verrijkingsprogramma (IVP) van Feuerstein. Op het einde van de studiedag heeft de deelnemer een totaalbeeld van wat Feuerstein te bieden heeft in het kader van het ontwikkelingsgericht werken met kinderen.

 

Begeleiding

Albert Janssens werkte jarenlang als onderwijzer in het basisonderwijs, het BuSO en de lerarenopleiding. Hij is ook trainer van Feuerstein (I.V.P.), Greenberg (Cognet/C.E.A.), Haywood (Goed Begonnen) en Klein (MISC). Hij volgde tevens korte opleidingen bij cognitieve ontwikkelingspsychologen als Gardner, Perkins, Ritchart en Costa. Dit alles resulteerde o.a. in het boek ‘Wat vraag ik aan mijn kind? Zeven denkstappen om een probleem op te lossen’ (Acco, 2007). Momenteel is hij zelfstandige onderwijscoach en nascholer.

 

Doelgroep

Iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen en jongeren: leerkrachten (vanaf de kleuterschool!), therapeuten, maar ook huiswerkbegeleiders en opvoeders.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS