Onderzoek naar de cognitieve component bij stotterende kleuters, schoolkinderen en volwassenen aan de hand van de KiddyCAT, CAT en BigCAT

Code 045
Thema
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 045
Wanneer 15/03/2016
Uur 09:30u tot 12:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 45,00 - € 40,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 29/02/2016
Aantal uren vorming 3,00u
Professionele vorming

Deze vorming is geannuleerd.

Extra info

Inhoud

Deze studievoormiddag gaat over assessment van de spraakgeassocieerde attitude bij kleuters, schoolkinderen en volwassenen. Vanuit evidence-based assessment a.d.h.v. zelfrapportering maken we duidelijk dat stotterende kinderen al vanaf de leeftijd van drie jaar negatief denken over hun spreken. Dit negatieve denkpatroon neemt toe met de leeftijd.

We bespreken drie zelfrapporteringslijsten: KiddyCAT voor kleuters, de CAT voor lagere en middelbare schoolkinderen en de BigCAT voor volwassenen. Resultaten van internationaal onderzoek wijzen erop dat individuen die stotteren significant hoger scoren op deze gestandaardiseerde tests dan niet-stotterende sprekers.

We vertrekken vanuit een theoretische basis, maar gaan algauw over naar de praktische toepassing ervan met actieve participatie. Het is de bedoeling dat de deelnemers op het einde van de studievoormiddag de KiddyCAT kunnen afnemen, scoren en interpreteren.

 

Begeleiding

Prof. dr. Martine Vanryckeghem, CCC-SLP, is verbonden aan de University of Central Florida in Orlando (USA). Ze is ASHA Fellow en Board Certified Fluency Specialist. In 2014 ontving ze voor haar cultuuroverschrijdend onderzoek in het werkveld van stotteren een ASHA onderscheiding voor ‘Outstanding Contribution in International Achievement’. Ze was ook tien jaar Managing Editor van het Journal of Fluency Disorders. De voertaal tijdens deze studiedag is het Nederlands.

 

Doelgroep

Deze studievoormiddag is bedoeld voor logopedisten, psychologen, stottertherapeuten en logopedisten in opleiding, kortom iedereen die werkt met kinderen of volwassenen die stotteren. Behalve een basiskennis van stotteren, is er geen verdere voorkennis vereist.

 

Praktisch

De Sig publicatie 'KiddyCAT Communication Attitude Test voor stotterende kleuters' is die dag ook te koop.

 

 
Delen via social media

Deze vorming is geannuleerd.

CONTACTEER ONS