Onderzoek en revalidatie bij kinderen met een Developmental Coördination Disorder (DCD): van neurofysiologie tot participatie in de samenleving

Code 027
Thema
(Psycho)motoriek
Type Studiedag vakantie
Code 027
Wanneer 12/02/2018
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 05/02/2018
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Developmental Coordination Disorder / motorische controle / motorische revalidatie
 

Inhoud

Kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) hebben in vergelijking met leeftijdgenoten een beperktere motoriek. De laatste jaren zijn er verschillende verklaringen aangedragen voor deze motorische beperking, zoals een langzamere prikkelverwerking of problemen met visuospatiële aandacht. Recente inzichten, gebaseerd op systematische reviewstudies, empirisch gedragsonderzoek en onderzoek naar de hersenprocessen suggereren dat kinderen met DCD een neurocognitief deficiet hebben dat aangeduid wordt met het ‘internal model deficit’. Kinderen met DCD hebben geen goed intern model van ‘de-te-maken actie’ waardoor de bewegingen niet volledig gepland worden. Als gevolg hiervan zijn ze afhankelijk van de langzamere feedback-informatie i.p.v. de snellere feedforward-informatie. Twee veelbelovende technieken hebben bij oudere mensen met CVA aangetoond dat je het interne model kunt trainen. Het gaat om: (1) motorische inbeelding (mentaal inbeelden van de te maken actie) en (2) actie-observatie (het observeren van de te maken actie bij iemand anders). Bestaande interventies met deze technieken zijn bij ouderen met CVA effectief gebleken om motorische acties te verbeteren en bieden als zodanig een solide basis om deze training bij kinderen met DCD uit te voeren.

Deze studiedag wisselt wetenschappelijke inzichten over DCD en thema’s zoals motorisch leren, motorische planning, actie-observatie, motorische inbeelding, impliciet-expliciet leren, revalidatie en participatie af met de toepasbaarheid ervan in de revalidatie. 
 

Door wie?

Prof. dr. Bert Steenbergen
Behavioural Science Institute (BSI) 
Radboud Universiteit Nijmegen 
Centre for Disability and Development Research, Australian Catholic University, Melbourne, Victoria, Australia

 Hoogleraar en onderzoeker


Voor wie?

Fysiotherapeuten, oefentherapeuten, wetenschappers, docenten en revalidatieartsen
 

Over wie?

6 - 18 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Accreditatie bij Pro-Q-Kine is goedgekeurd.




 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS