Thema |
(Psycho)motoriek
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 027 |
Wanneer |
12/02/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 05/02/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Developmental Coordination Disorder / motorische controle / motorische revalidatie
Kinderen met Developmental Coordination Disorder (DCD) hebben in vergelijking met leeftijdgenoten een beperktere motoriek. De laatste jaren zijn er verschillende verklaringen aangedragen voor deze motorische beperking, zoals een langzamere prikkelverwerking of problemen met visuospatiële aandacht. Recente inzichten, gebaseerd op systematische reviewstudies, empirisch gedragsonderzoek en onderzoek naar de hersenprocessen suggereren dat kinderen met DCD een neurocognitief deficiet hebben dat aangeduid wordt met het ‘internal model deficit’. Kinderen met DCD hebben geen goed intern model van ‘de-te-maken actie’ waardoor de bewegingen niet volledig gepland worden. Als gevolg hiervan zijn ze afhankelijk van de langzamere feedback-informatie i.p.v. de snellere feedforward-informatie. Twee veelbelovende technieken hebben bij oudere mensen met CVA aangetoond dat je het interne model kunt trainen. Het gaat om: (1) motorische inbeelding (mentaal inbeelden van de te maken actie) en (2) actie-observatie (het observeren van de te maken actie bij iemand anders). Bestaande interventies met deze technieken zijn bij ouderen met CVA effectief gebleken om motorische acties te verbeteren en bieden als zodanig een solide basis om deze training bij kinderen met DCD uit te voeren.
Deze studiedag wisselt wetenschappelijke inzichten over DCD en thema’s zoals motorisch leren, motorische planning, actie-observatie, motorische inbeelding, impliciet-expliciet leren, revalidatie en participatie af met de toepasbaarheid ervan in de revalidatie.
Prof. dr. Bert Steenbergen
Behavioural Science Institute (BSI)
Radboud Universiteit Nijmegen
Centre for Disability and Development Research, Australian Catholic University, Melbourne, Victoria, Australia
Hoogleraar en onderzoeker
Fysiotherapeuten, oefentherapeuten, wetenschappers, docenten en revalidatieartsen
6 - 18 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
Accreditatie bij Pro-Q-Kine is goedgekeurd.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.