Thema |
Hersenletsel (NAH)
|
Type | |
Code | 090 |
Wanneer |
30/10/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Executieve functies / testing / neuropsychologisch onderzoek / multidisciplinair werken
Wat betekent het neuropsychologische onderzoek (NPO) in de klinische praktijk? Hoe kan elke discipline aan de slag met de resultaten uit het NPO? Welke informatie haal je uit bepaalde tests? Welk materiaal is in Vlaanderen beschikbaar? Hoe link je de onderzoeksresultaten aan de klinische praktijk? En hoe vertaal je deze naar behandeladviezen of omgangstips? Veel vragen waarop we tijdens deze studiedag een antwoord proberen te formuleren.
We overlopen eerst drie neuropsychologische deelgebieden: aandacht, geheugen en sturingsvaardigheden (executieve functies). Bij wijze van inleiding geven we telkens een bondig theoretisch overzicht van de betreffende cognitieve functie. Daarna volgt een overzicht van een aantal bruikbare tests met hun voor- en nadelen. Het theoretische luik is belangrijk om de besproken tests te kunnen situeren (o.a. qua bruikbaarheid). We overlopen ook een aantal praktijkillustraties om zo concreet mogelijk te kunnen werken.
Deze studiedag houdt het midden tussen een ex-cathedra lezing en een interactief gebeuren, waarbij inbreng van de deelnemers zeker op prijs wordt gesteld.
Noortje Hermans
Klinische Neuropsychologie, Revalidatiepsychologie en practica aan Thomas More te Antwerpen neuro- en revalidatiepsycholoog,
Naast lector is ze ook verantwoordelijk voor de modules Neuropsychologische diagnostiek in de postgraduaatopleiding Diagnostiek. Noortje is coauteur van ‘Breinzicht’ en werkt ook mee aan normeringsonderzoek van diverse neuropsychologische tests.
Wouter Lambrecht
Hersenletselpraktijk en het Centrum voor Neuropsychologie, beide te Gent
klinisch neuropsycholoog
Hij is coauteur van ‘Breinzicht’ en ‘Kop op’, een interventiepakket bij NAH.
Hulpverleners die werkzaam zijn in bv. een multidisciplinair team en die met vragen zitten over (neuro)psychologische diagnostiek en de bruikbaarheid en klinische relevantie hiervan.
6-12 / 12-18 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.