NAH in een ICF-kader: van hulpvraag tot therapeutische aanpak

Code 014
Thema
Hersenletsel (NAH)
Type
Code 014
Wanneer 11/02/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/02/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

We starten deze studiedag met een illustratie van de werking van het brein en een aantal vaak voorkomende neuropsychologische deficits na NAH aan de hand van het 3-assenmodel van Ben van Cranenburgh. Via dit model komen we tot een sterkte-zwakteanalyse van de patiënt in een ICF-kader. Op basis van de empirische cyclus (probleemanalyse, behandelplan, evaluatie van behandelingen, enz.) maken we behandelkeuzes in relatie tot de hulpvraag. Dit alles wordt concreet gemaakt aan de hand van casussen.

Doelstelling van de studiedag is een referentiekader aanbieden, waarbij een aantal fundamenten worden geboden om op een empirische manier aan NAH-revalidatie te doen. Tijdens de studiedag worden dus geen concrete therapeutische adviezen besproken (bv. spiegeltherapie, imagery, errorless learning). We lichten alleen de achterliggende empirische cyclus toe, zodat deelnemers op basis van deze beslisbomen tot een weloverwogen therapeutische interventie kunnen komen.

 

Begeleiding

Dr. Koen Matthys is fysische geneesheer en revalidatiearts in ziekenhuis Inkendaal (Vlezembeek). Hij is er verantwoordelijk voor de ambulante werking. Verder is hij als consulent betrokken bij de Hersenletselpraktijk in Gent. Zijn opleiding genoot hij in het UZ Gent. Aanvullend volgde hij ook opleiding te Haarlem in het Instituut voor Toegepaste Neurowetenschappen (ITON).

Wouter Lambrecht werkt als klinisch neuropsycholoog in de Hersenletselpraktijk te Gent en op de NAH-unit van PC Caritas te Melle. Hij is lector Klinische Neuropsychologie a.i. aan de Thomas More hogeschool te Antwerpen. Hij is tevens coauteur van het boek ‘Breinzicht: Toegepaste neuropsychologie bij niet-aangeboren hersenletsel’ (Academia Press, 20152). Dit boek zal ook te koop zijn tijdens de studiedag.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor logopedisten, ergotherapeuten, kinesitherapeuten, verpleeg- en opvoedkundigen, psychologen en artsen werkzaam bij personen met NAH.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.
Accreditatie werd aangevraagd bij Pro-Q-Kine.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS