MISC: ontwikkeling stimuleren bij baby’s, peuters en kleuters

Code 135
Thema
Type Studiedag
Code 135
Wanneer 16/11/2018
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 14/11/2018
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Ontwikkeling-stimulerende interactie / emotionele en taalontwikkeling / jonge kinderen

Inhoud

Wat maakt dat het ene kind op het ogenblik dat het de schoolloopbaan begint al een ontwikkelingsachterstand heeft tegenover het andere, dat voor het overige wel over eenzelfde aanleg beschikt? Met andere woorden, hoe kan de omgeving van het jonge kind de ontwikkeling ervan beïnvloeden?
 

Het antwoord op die vraag is veelzijdig, maar de essentie ervan ligt in de manier waarop de opvoeder (in de breedste zin van het woord) met het kind in relatie treedt. Op een duidelijke wijze zet MISC de verschillende elementen van een ontwikkelingsstimulerende interactie op een rijtje. Ook voor therapeuten is het MISC-concept de noodzakelijke basis om bij jonge kinderen goede resultaten te bereiken. Het concept behandelt namelijk niet alleen de voorwaarden om een goede vertrouwensband met de cliënt te bereiken, maar vertelt ook welke interactiecriteria zorgen voor ontwikkeling in de verschillende gebieden.

Tijdens deze studiedag maak je kennis met het concept van MISC en word je via beeldmateriaal van anderen en korte oefeningen aangezet om over je eigen interactiestijl na te denken. MISC gaat over jouw aandeel in de ontwikkeling van het jonge kind. Daarnaast worden de emotionele ontwikkeling gekoppeld aan taalontwikkeling, twee elementen die in de interactie een heel belangrijke rol spelen.
 

M.I.S.C.
 

Ontwikkeling stimuleren bij baby’s, peuters en kleuters
 

Wat maakt dat het ene kind op het ogenblik dat het de schoolloopbaan begint al een ontwikkelingsachterstand heeft tegenover het andere, dat voor het overige wel over eenzelfde aanleg beschikt? Met andere woorden, hoe kan de omgeving van het jonge kind de ontwikkeling ervan beïnvloeden?

Deze vraag was het uitgangspunt voor het onderzoek dat Prof. Pnina S. Klein(Bar Ilan universiteit, Israël) in de jaren 1980 startte. Het antwoord op die vraag is veelzijdig, maar de essentie ervan ligt in de manier waarop de opvoeder (in de breedste zin van het woord) met het kind in relatie treedt. Op een duidelijke wijze zet MISC de verschillende elementen van een ontwikkelingsstimulerende interactie op een rijtje. Het lijkt allemaal heel eenvoudig, maar als we kijken naar beeldmateriaal blijkt dat evidenties rond dit thema niet bestaan.

Ook voor therapeuten is het MISC-concept de noodzakelijke basis om bij jonge kinderen goede resultaten te bereiken. Het concept behandelt namelijk niet alleen de voorwaarden om een goede vertrouwensband met de cliënt te bereiken, maar vertelt ook welke interactiecriteria zorgen voor ontwikkeling in de verschillende gebieden.

Tijdens deze studiedag maak je kennis met het concept van MISC en word je via beeldmateriaal van anderen en korte oefeningen aangezet om over je eigen interactiestijl na te denken. MISC gaat over jouw aandeel in de ontwikkeling van het jonge kind. Daarnaast worden de emotionele ontwikkeling gekoppeld aan taalontwikkeling, twee elementen die in de interactie een heel belangrijke rol spelen.
 

Door wie?

Albert Janssens
CeSMOO bvba
Vormingswerker en video-coach

Onderwijzer in gewoon en buitengewoon onderwijs
Sinds 1992 vormingswerker in binnen-en buitenland
Auteur van verschillende boeken
Onderzoekt onderwijs en kansarmoede sinds 2011
 

Voor wie?

Iedereen die met jonge kinderen leeft en werkt: vroegbegeleiders, therapeuten, verantwoordelijken in kinderdagverblijven, kleuterleidsters, enz.
 

Over wie?

0 - 6 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS