MISC: ontwikkeling stimuleren bij baby’s, peuters en kleuters

Code 102
Thema
Type Studiedag
Code 102
Wanneer 02/12/2016
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 77,00 - € 66,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 01/12/2016
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Wat maakt dat het ene kind op het ogenblik dat het de schoolloopbaan begint al een ontwikkelingsachterstand heeft tegenover het andere kind, dat voor het overige wel over eenzelfde aanleg beschikt? Met andere woorden, hoe kan de omgeving van het jonge kind de ontwikkeling ervan beïnvloeden?

Deze vraag was het uitgangspunt voor het onderzoek dat professor Pnina S. Klein (Bar Ilan Universiteit, Israël) in de jaren 1980 startte en dat vandaag nog altijd verder loopt. Het antwoord op die vraag is veelzijdig, maar de essentie ervan ligt in de manier waarop de opvoeder (in de breedste zin van het woord) met het kind in relatie treedt. MISC zet op een duidelijke manier de verschillende elementen van een ontwikkelingsstimulerende interactie op een rijtje. Het lijkt allemaal heel eenvoudig, maar als we kijken naar beeldmateriaal blijkt dat evidenties rond dit thema niet bestaan.

Ook voor therapeuten is het MISC-concept de noodzakelijke basis om bij jonge kinderen goede resultaten te bereiken. Het concept behandelt namelijk niet alleen de voorwaarden om een goede vertrouwensband met de cliënt te bereiken, maar vertelt ook welke interactiecriteria zorgen voor ontwikkeling in de verschillende gebieden. Mensen die professioneel met het jonge kind of zijn begeleiders werken, zijn een belangrijke doelgroep van MISC.

Tijdens deze studiedag maken de deelnemers kennis met het MISC-concept en worden ze via beeldmateriaal en korte oefeningen aangezet om over hun eigen interactiestijl na te denken. MISC gaat over ons aandeel in de ontwikkeling van het jonge kind!

 

Begeleiding

Albert Janssens werkte 29 jaar als onderwijzer en was 7 jaar verbonden aan het departement Lerarenopleiding van de KH Leuven. Hij maakte kennis met professor Klein in 1993 en is nu via CeSMOO vertegenwoordiger van haar gedachtegoed voor België.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor iedereen die met jonge kinderen leeft en werkt: vroegbegeleiders, therapeuten, verantwoordelijken in kinderdagverblijven, kleuterleidsters, enz.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd bij Pro-Q-Kine.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS