Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 093 |
Wanneer |
09/07/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 06/07/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Vroegdiagnostiek en -behandeling / taaltherapie / communicatie / ouderparticipatie
Peuters en jonge kleuters die nog niet of nauwelijks spreken, krijgen steeds meer aandacht in de logopedische praktijk. Problemen met taal en communicatieve interactie hebben vaak hun weerslag op de sociale en emotionele ontwikkeling en ook op het gedrag van jonge kinderen. Vroegdiagnostiek en vroegbehandeling zijn daarom noodzakelijk.
We starten met een theoretisch kader en overlopen de beschikbare onderzoeks-instrumenten voor vroegdiagnostiek bij peuters en jonge kleuters. Vervolgens richten we ons op voorwaarden en doelen voor taalstimulering in een communicatief gerichte taaltherapie, waarbij ouderparticipatie centraal staat. We bekijken diverse methoden voor vroegbehandeling bij kinderen met een vertraagde of verstoorde ontwikkeling in de individuele therapie en de multidisciplinaire setting.
Ten slotte komen therapieprogramma’s, therapiesuggesties en spelmateriaal aan bod met als doel het verhogen van de sociale communicatieve vaardigheden en participatie bij jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen.
We voorzien tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
Begga Van De Walle
Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk
Logopedist
Ze deed ruime ervaring op in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelings-stoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen.
Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).
Voor logopedisten die in een multidisciplinaire setting betrokken zijn bij de diagnostiek en therapie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen, van wie de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt.
Peuters en jonge kleuters met een taalleeftijd/ontwikkelingsleeftijd tot 3 jaar.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 50 deelnemers
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.