Logopedie bij jonge kinderen: stimuleren van communicatieve interactie en taal

Code 093
Thema
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 093
Wanneer 09/07/2018
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 06/07/2018
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Vroegdiagnostiek en -behandeling / taaltherapie / communicatie / ouderparticipatie
 

Inhoud

Peuters en jonge kleuters die nog niet of nauwelijks spreken, krijgen steeds meer aandacht in de logopedische praktijk. Problemen met taal en communicatieve interactie hebben vaak hun weerslag op de sociale en emotionele ontwikkeling en ook op het gedrag van jonge kinderen. Vroegdiagnostiek en vroegbehandeling zijn daarom noodzakelijk.

We starten met een theoretisch kader en overlopen de beschikbare onderzoeks-instrumenten voor vroegdiagnostiek bij peuters en jonge kleuters. Vervolgens richten we ons op voorwaarden en doelen voor taalstimulering in een communicatief gerichte taaltherapie, waarbij ouderparticipatie centraal staat. We bekijken diverse methoden voor vroegbehandeling bij kinderen met een vertraagde of verstoorde ontwikkeling in de individuele therapie en de multidisciplinaire setting.                                                     

Ten slotte komen therapieprogramma’s, therapiesuggesties en spelmateriaal aan bod met als doel het verhogen van de sociale communicatieve vaardigheden en participatie bij jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen.

We voorzien tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
 

Door wie?

Begga Van De Walle
Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk
Logopedist

Ze deed ruime ervaring op in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelings-stoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen.

Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).


Voor wie?

Voor logopedisten die in een multidisciplinaire setting betrokken zijn bij de diagnostiek en therapie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen, van wie de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt.
 

Over wie?

Peuters en jonge kleuters met een taalleeftijd/ontwikkelingsleeftijd tot 3 jaar.
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 50 deelnemers

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS