Logopedie bij jonge kinderen: stimuleren van communicatieve interactie en taal

Code 108
Thema
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 108
Wanneer 13/11/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 10/11/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Vroegdiagnostiek en -behandeling / taaltherapie / communicatie / ouderparticipatie
 

Inhoud

Peuters en jonge kleuters die nog niet of nauwelijks spreken krijgen steeds meer aandacht in de logopedische praktijk. Problemen met taal en communicatieve interactie hebben vaak hun weerslag op de sociale en emotionele ontwikkeling en ook op het gedrag van jonge kinderen. Vroegdiagnostiek en vroegbehandeling zijn daarom noodzakelijk.

We starten met een theoretisch kader en overlopen de beschikbare onderzoeksinstrumenten voor vroegdiagnostiek bij peuters en jonge kleuters. De studiedag richt zich vervolgens op voorwaarden en doelen voor taalstimulering in een communicatief gerichte taaltherapie waarbij ouderparticipatie centraal staat. We bekijken van naderbij diverse methoden voor vroegbehandeling bij kinderen met een vertraagde of verstoorde ontwikkeling in de individuele therapie en de multidisciplinaire setting. 

Ten slotte komen therapieprogramma’s, therapiesuggesties en spelmateriaal aan bod met als doel het verhogen van de sociale communicatieve vaardigheden en participatie bij jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen.
We voorzien tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
 

Door wie?

Begga Van De Walle, logopedist en werkzaam in Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk
Ze deed ruime ervaring op in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen. Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).
 

Voor wie?

Voor logopedisten die betrokken zijn bij de taaldiagnostiek en therapie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen, waarbij de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt.
 

Over wie?

0 - 6 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist?  Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist?   Nee
Is en bepaalde ervaring vereist?   Nee

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS