Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 108 |
Wanneer |
13/11/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 10/11/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Vroegdiagnostiek en -behandeling / taaltherapie / communicatie / ouderparticipatie
Peuters en jonge kleuters die nog niet of nauwelijks spreken krijgen steeds meer aandacht in de logopedische praktijk. Problemen met taal en communicatieve interactie hebben vaak hun weerslag op de sociale en emotionele ontwikkeling en ook op het gedrag van jonge kinderen. Vroegdiagnostiek en vroegbehandeling zijn daarom noodzakelijk.
We starten met een theoretisch kader en overlopen de beschikbare onderzoeksinstrumenten voor vroegdiagnostiek bij peuters en jonge kleuters. De studiedag richt zich vervolgens op voorwaarden en doelen voor taalstimulering in een communicatief gerichte taaltherapie waarbij ouderparticipatie centraal staat. We bekijken van naderbij diverse methoden voor vroegbehandeling bij kinderen met een vertraagde of verstoorde ontwikkeling in de individuele therapie en de multidisciplinaire setting.
Ten slotte komen therapieprogramma’s, therapiesuggesties en spelmateriaal aan bod met als doel het verhogen van de sociale communicatieve vaardigheden en participatie bij jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen.
We voorzien tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
Begga Van De Walle, logopedist en werkzaam in Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk
Ze deed ruime ervaring op in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen. Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).
Voor logopedisten die betrokken zijn bij de taaldiagnostiek en therapie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen, waarbij de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt.
0 - 6 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.