Thema |
Spraak en taal
|
Type | |
Code | 003 |
Wanneer |
04/04/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/03/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Wegens omstandigheden wordt deze studiedag verplaatst naar 4 april (ipv 8 februari).
De inhoud van deze studiedag blijft hetzelfde.
Peuters en jonge kleuters die nog niet of nauwelijks spreken, krijgen meer en meer aandacht in de logopedische praktijk. Problemen met taal en communicatieve interactie hebben vaak hun weerslag op de sociale en emotionele ontwikkeling en ook op het gedrag van jonge kinderen. Vroegdiagnostiek en vroegbehandeling zijn daarom noodzakelijk.
Tijdens deze studiedag starten we met een theoretisch kader en overlopen we de beschikbare onderzoeksinstrumenten voor vroegdiagnostiek bij peuters en jonge kleuters. Daarna gaan we in op voorwaarden en doelen voor taalstimulering in een communicatief gerichte taaltherapie, waarbij ouderparticipatie centraal staat. We behandelen diverse methoden voor vroegbehandeling bij kinderen met een ontwikkelingsvertraging/stoornis in de individuele therapie en de multidisciplinaire setting.
Ten slotte komen therapieprogramma’s, therapiesuggesties en spelmateriaal aan bod met als doel het verhogen van de sociale communicatieve vaardigheden en participatie bij jonge kinderen met taal- en communicatieproblemen. Er is zeker ook tijd voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
Begga Van De Walle is als logopedist werkzaam in het Centrum voor Ambulante Revalidatie Overleie te Kortrijk, waar ze ruime ervaring opdeed in diagnostiek en therapie van kinderen met ontwikkelingsstoornissen. Verder is ze coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep Taaltherapie bij kinderen en maakt ze deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen. Ze is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’ (Sig, 2014).
De studiedag is bedoeld voor logopedisten die betrokken zijn bij de taaldiagnostiek en therapie van jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen, waarbij de communicatieve ontwikkeling vertraagd of gestoord verloopt. Ervaring en voorkennis zijn niet vereist.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.