Lezergame: aanpak voor kinderen die vastlopen in het aanvankelijk leesproces

Code 104
Thema
Leerstoornis
Type Studiedag
Code 104
Wanneer 06/10/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 04/10/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Leesproblemen / leesmethode / technisch lezen / aanvankelijk lezen
 

Inhoud

Vroege leesproblemen zorgen ervoor dat heel wat kinderen een moeilijke schoolloopbaan tegemoet gaan. Lezen zit namelijk overal verweven in ons onderwijssysteem en in het dagelijks leven. Belangrijk is dat deze kinderen de kans krijgen om op hún tempo het leesproces onder de knie te krijgen. Vaak voldoet de klassieke leesmethode niet aan hun behoeften omdat de tussenstappen te groot zijn of omdat er te weinig oefeningen voorzien zijn zodat ze nooit tot automatisatie komen.

Daarom werd Lezergame ontwikkeld. Het is een aanvullende, gestructureerde leesmethode die ontwikkeld werd voor kinderen die vastlopen in het technisch leesproces. Het bestaat uit die trajecten: letterniveau, éénlettergrepige woorden en meerlettergrepige woorden. Er werd voor elk traject een leesmap met leesblaadjes, een app en een leesbox met boekjes ontwikkeld.

Tijdens deze studiedag vertrekken we vanuit het herkennen van leesproblemen: welke signalen wijzen in de richting van een leesprobleem en wat zijn de risicofactoren? Verder bespreken we de kenmerken van een goede leesmethode, die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek.

Om doelgericht met kinderen te kunnen werken, is het belangrijk om het leesniveau van het kind juist in te schatten. Dit is niet altijd evident maar a.d.h.v. video’s en een analysetool wordt dit concreet ingeoefend. We willen de methode Lezergame hieraan koppelen en verder uitleggen.

Tot slot is het belangrijk dat we inzetten op preventief werken, om heel wat frustraties te voorkomen. Daarom focussen we op wat er in de kleuterklas kan gebeuren om risicokleuters toch een goede start te geven.
 

Door wie?

Martine Ceyssens is logopedist en begeleidt al een 20-tal jaar kinderen en jongeren met leerproblemen in haar privé-praktijk. Daarnaast is ze werkzaam als lector aan de UCLL in de opleiding banaba Buitengewoon Onderwijs. Hier doet ze onderzoek naar o.a. preventie van leesproblemen, het ontwikkelen van materiaal voor leerkrachten om het leesproces te ondersteunen en effectiviteitsonderzoek. 
Zij is auteur van o.a. ‘Mijn kind heeft dyslexie’ (Lannoo), ‘Mijn kind heeft dyscalculie’ (Lannoo) en recent van het programma ‘Lezergame’ (Abimo/Pelckmans).
 

Voor wie?

Hulpverleners en leerkrachten (gewoon en buitengewoon onderwijs) die werken met kinderen waarbij het aanvankelijk technisch leesproces vastloopt.
 

Over wie?

6-12 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist?  Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist?   Nee
Is en bepaalde ervaring vereist?   Nee

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS