Leren leren met Reflecto

Code 124
Thema
ADHD
Type Workshop
Code 124
Wanneer 10/11/2017
24/11/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 331,00 - € 265,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 07/11/2017
Aantal uren vorming 12,00u
Professionele vorming

Deze vorming is geannuleerd.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Executieve functies / methodiek / ADHD / leren leren
 

Inhoud

“Denk toch even na!” of “Goed nadenken”… zijn uitdrukkingen waarmee we leerlingen proberen te helpen bij het oplossen van een probleem of het efficiënt uitvoeren van een taak.  Maar weet een leerling hierdoor wat hij concreet moet gaan doen?  In welke mate helpen deze suggesties een leerling vooruit in zijn probleemoplossingproces?

Hoe kunnen we een leerling aanzetten tot  beter denken? Hoe stimuleren we het executief functioneren? Hoe slagen we erin om een leerling zijn ‘leren’ zelf aan te sturen?

In deze tweedaagse workshop reiken we een model aan dat tegemoet komt aan deze vragen.  ‘Leren met Reflecto!’ beschrijft een methode die gemakkelijk aangepast kan worden aan de diverse leerinhouden. Zowel voor het lager onderwijs, het beroepsonderwijs, het buitengewoon onderwijs als in een therapeutische setting liggen er mogelijkheden om de interventies die Gagné voorstelt te integreren.‘Leren met Reflecto!’ is een model waarmee de leerkracht of therapeut kinderen daadwerkelijk op weg kan zetten om hun eigen denkvaardigheden te observeren, te sturen en uit te breiden. De voorgestelde aanpak verruimt niet alleen het zelfregulerend leren of faciliteert positieve leerervaringen; maar leidt op termijn ook tot een hogere mate van autonome motivatie.

(In het Reflecto-model van Gagné spelen “denkmannetjes” een essentiële rol. Via de metafoor van beroepen worden denkhandelingen verduidelijkt. We lenen van elk beroep de belangrijkste en duidelijkste karakteristieken. Meer nog, we installeren een verband met de essentiële denkgewoontes nodig bij het oplossen en uitvoeren van een taak.
Bijvoorbeeld: welke denkvaardigheden en denkhandelingen moet een goede ‘detective’ bezitten? En welke van die vaardigheden of handelingen kunnen wij gebruiken om ons probleem op te lossen?

Reflecto leert de leerlingen hoe ze greep krijgen op hun denken. Hoe kan het leren efficiënter verlopen:  je aandacht richten,  je geheugen inschakelen,  informatie organiseren, verbanden leggen, …  zijn aspecten die uitgebreid aan bod komen.
Het model werd uitgewerkt in Canada door Pierre-Paul Gagné, neuropsycholoog en Louis-Philippe Longpré, pedagoog. De begeleiders van deze workshop zorgden samen voor een vertaling van de handleiding.

Samen met de deelnemers gaan we actief op verkenning naar krachtlijnen voor een efficiënt informatiemanagement. Zintuigelijke transacties, geheugen, aandacht en executieve functies zijn enkele aspecten die wij tijdens deze tweedaagse ervaren aan de hand van oefeningen. In de praktijkvoorbeelden gaan we uitgebreid in op de toepassing bij kinderen met ADHD. Er is geen voorkennis verreist. 
 

Door wie?

Jannes Baert
entrum voor Ambulante Revalidatie Ter Kouter in Deinze
Klinisch psycholoog en kwaliteitsdirecteur
Hij geeft freelance workshops rond denkstimulering, leerstoornissen, ADHD en materiaalgebruik. Verder is hij ontwerper van educatieve materialen.

Jan Vanthomme
Zorgbedrijf Roeselare
Logopedist
Hij is auteur van ‘Zorgzame Klas Psycho-educatie in de basisschool’ (2010, Acco) en ‘Omgaan met ADHD Een positieve kijk op opvoeden’ (2011, Roulartabooks).


Voor wie?

Deze workshop is nuttig voor iedere leerkracht, therapeut, psycholoog of student en voor allen die leerlingen of jongeren wensen te stimuleren in het zelfstandig leren en denken.
 

Over wie?

6-12 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Minimum 12, maximum 30 deelnemers
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist?  Nee
Is er een bepaalde opleiding vereist?   Nee
Is en bepaalde ervaring vereist?   Nee

 

 
Delen via social media

Deze vorming is geannuleerd.

CONTACTEER ONS