Kloklezen, hoe problemen detecteren en begeleiden?

Code 112
Thema
Leerstoornis
Type Workshop
Code 112
Wanneer 29/11/2016
Uur 09:30u tot 12:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 83,00 - € 67,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 28/11/2016
Aantal uren vorming 3,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Kloklezen, we doen het dagelijks, en tijd speelt een belangrijke rol in ons leven. Het beheersen van het kloklezen is echter niet simpel. Vele kinderen ondervinden problemen bij het lezen van de klok. Hoe komt dit? Wat moeten we allemaal beheersen om de klok te kunnen lezen? Is de digitale klok gemakkelijker? Hoe lezen ze in de buurlanden de klok?

Verder werken we aan de hand van casussen rond de kloktest TCT-R (Tijdscompetentie Test Revisie). Waar situeert zich het probleem? Hoe kunnen we dit kind verder helpen? Er is ook een demonstratie van het online klokprogramma Rika Tika.

 

Begeleiding

Veerle Van Vooren is docent aan de opleiding logopedie aan de Arteveldehogeschool in Gent. Als psychomotorisch therapeut en logopedist specialiseerde ze zich in leerstoornissen, vooral rekenen en kloklezen. Samen met Elise Burny, die doctoreerde rond kloklezen aan de UGent, ontwikkelde ze een kloktest (TCT-R) en een online klokprogramma.

 

Doelgroep

Deze studiedag is bedoeld voor leerkrachten lager onderwijs 1-2-3de leerjaar, zorgleerkrachten en therapeuten. Er is geen specifieke voorkennis vereist.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS