Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 067 |
Wanneer |
08/05/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 03/05/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Ontwikkelingsdysfasie is een hardnekkige aangeboren taalontwikkelingsstoornis.Kinderen met dysfasie verwerven spraak en taal erg moeizaam, kunnen zich vaak onvoldoende verstaanbaar maken en begrijpen niet altijd wat er gezegd wordt.
Dysfasie kan niet alleen het schoolse leren bedreigen, maar ook aanleiding geven tot een verhoogd risico op problemen in de sociale en emotionele ontwikkeling.
De studiedag start met stoorniskenmerken van ontwikkelingsdysfasie en gevolgen voor de communicatie, het klasgebeuren en de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Vervolgens bespreken we tips, strategieën en hulpmiddelen voor het onderwijs.
We voorzien tijd voor interactie, inleefactiviteiten en ervaringsuitwisseling.
Begga Van De Walle is als logopedist werkzaam in het revalidatiecentrum Overleie te Kortrijk waar zij ruime ervaring opdeed in diagnostiek en therapie van kinderen met (taal)ontwikkelingsstoornissen. Zij is coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep ‘Taal bij kinderen’ en maakt deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen.
Zij is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en van ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’.
Deze studiedag is gericht op leerkrachten, zorgcoördinatoren en andere geïnteresseerden uit het basis- en secundair onderwijs.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Maximum 50 deelnemers.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.