Kinderen en jongeren met dysfasie in de klas: kenmerken, gevolgen, tips en tricks

Code 067
Thema
Spraak en taal
Type Studiedag
Code 067
Wanneer 08/05/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 03/05/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Ontwikkelingsdysfasie is een hardnekkige aangeboren taalontwikkelingsstoornis.Kinderen met dysfasie verwerven spraak en taal erg moeizaam, kunnen zich vaak onvoldoende verstaanbaar maken en begrijpen niet altijd wat er gezegd wordt.

Dysfasie kan niet alleen het schoolse leren bedreigen, maar ook aanleiding geven tot een verhoogd risico op problemen in de sociale en emotionele ontwikkeling.

De studiedag start met stoorniskenmerken van ontwikkelingsdysfasie en gevolgen voor de communicatie, het klasgebeuren en de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling.

Vervolgens bespreken we tips, strategieën en hulpmiddelen voor het onderwijs.

We voorzien tijd voor interactie, inleefactiviteiten en ervaringsuitwisseling.

 

Begeleiding

Begga Van De Walle is als logopedist werkzaam in het revalidatiecentrum Overleie te Kortrijk waar zij ruime ervaring opdeed in diagnostiek en therapie van kinderen met (taal)ontwikkelingsstoornissen. Zij is coördinator van de Sig-intervisiewerkgroep ‘Taal bij kinderen’ en maakt deel uit van de Sig-intervisiewerkgroep Hanen.

Zij is coauteur van ‘Dysfatische Ontwikkeling. Leidraad voor ouders, leerkrachten en hulpverleners’ en van ‘Het verhaal van Odi. Leren omgaan met dysfasie’.

 

Doelgroep

Deze studiedag is gericht op leerkrachten, zorgcoördinatoren en andere geïnteresseerden uit het basis- en secundair onderwijs.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Maximum 50 deelnemers.
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS