Thema |
Spraak en taal
|
Type | Studiedag |
Code | 103 |
Wanneer |
06/12/2016 |
Uur |
09:30u tot 14:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 100,00 - € 80,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 04/12/2016 |
Aantal uren vorming | 4,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Deze praktische studiedag heeft als thema de assessment van spraakgeassocieerde attitude bij kleuters, schoolkinderen en volwassenen, alsook de therapeutische implicatie. Vanuit evidence-based assessment a.d.h.v. zelf-rapportering maken we duidelijk dat individuen die stotteren negatief denken over hun spreken en dat dit negatieve denkpatroon toeneemt met de leeftijd. Drie zelf-rapporteringslijsten worden besproken: KiddyCAT voor kleuters, CAT voor lagere en middelbare schoolkinderen en BigCAT voor volwassenen.
Onderzoeksgegevens van over de hele wereld wijzen erop dat individuen die stotteren significant hoger scoren op deze gestandaardiseerde testen in vergelijking met typische sprekers. We starten met een korte inleiding vanuit een theoretische uitvalsbasis en werken naar een praktische toepassing in de vorm van een workshop met actieve participatie wat betreft het afnemen en interpreteren van de drie attitudetesten en de doorstroming naar therapeutische implicaties.
Prof. dr. Martine Vanryckeghem, CCC-SLP, is verbonden aan de University of Central Florida in Orlando, ASHA Fellow en Board Certified Fluency Specialist. In 2014 ontving ze voor haar cross-cultural research in het werkveld van stotteren een ASHA-onderscheiding voor “Outstanding Contribution in International Achievement”. Van 1990 tot 2000 was ze Managing Editor van de Journal of Fluency Disorders.
Deze studiedag is relevant voor logopedisten, psychologen, stottertherapeuten, logopedisten in opleiding, kortom iedereen die werkt met kinderen of volwassenen die stotteren.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Voor deze studiedag kan u gebruik maken van de KMO-portefeuille.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.