Thema |
Algemeen
|
Type | Workshop |
Code | 055 |
Wanneer |
24/03/2016 21/04/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 333,00 - € 333,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 24/02/2016 |
Aantal uren vorming | 12,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
De volledige ICF-opleiding bestaat uit een inleidende studiedag (code 042) en deze verdiepende workshop. Het volgen van de inleidende studiedag is een voorwaarde bij inschrijving voor de workshop. In de prijs van de workshop is de inleidende studiedag niet inbegrepen. Hiervoor moet u apart inschrijven.
Als u deze studiedag reeds gevolgd hebt op een ander moment, laat u dit dan even weten via info@sig-net.be bij inschrijving voor de workshop.
Het biopsychosociale model (BPS-model) is een synthese van de ‘medische’ en de ‘sociale’ visie op gezondheid. In het medische model van gezondheid gaat men uit van een rechtstreeks verband tussen de aandoening of ziekte en de gezondheidsproblemen. Ziekte, handicap, enz. zijn (medische), persoonsgebonden problemen. Aldus ligt de nadruk op (individuele) behandeling. In het sociale model wordt een aandoening of ziekte niet zozeer beschouwd als een kenmerk van een individu, maar als een toestand die wordt bepaald door een complex van factoren die grotendeels met de sociale omgeving samenhangen. Ziekte, handicap, enz. zijn maatschappelijke, ‘politieke’ problemen. Aldus ligt de nadruk hier op sociale actie. Het BPS-model maakt een synthese van beide complementaire modellen door het menselijk functioneren te beschouwen als een samenspel tussen biologische, individuele en sociale factoren. Het is dit model dat de Internationale Classificatie van het Menselijk Functioneren (ICF) ondersteunt.
De ICF is de vertaling van de in 2001 gelanceerde International Classification of Functioning, Disability & Health van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en vervangt de International Classification of Disability, Impairment and Handicap (ICIDH). De ICF is bedoeld om een omvattende omschrijving te geven van het functioneren van een persoon. De ICF wil een gemeenschappelijk taalgebruik en denkkader bieden dat dienstig kan zijn in de gezondheidszorg, onderwijs, revalidatie, wetenschappelijk onderzoek, … voor al wie werkt met mensen met een beperking.
Kennis (academische competenties)
Vaardigheden (beroepsgerichte competenties)
Attitudes
Op de inleidende studiedag krijgen de deelnemers een aantal opdrachten die hen aanzetten tot het browsen of het gebruik van het boek. Tijdens de workshop worden deze opdrachten besproken en wordt eigen inbreng vanuit casussen verwacht. De theoretische kennis van de studiedag wordt via deze opdrachten en casussen zeer concreet en praktisch besproken. Er gaat ook aandacht naar teamcommunicatie en implementatie.
Verplicht aan te schaffen:
ICF Nederlandse vertaling van de International Classification of Functioning, Disability and Health, Houten: Bohn, Stafleu & Van Loghum, 2007 (60 euro)
Downloadbaar:
ICF-brochure http://www.rivm.nl/who-fic/in/BrochureICF.pdf
ICF-compilatie: http://www.rivm.nl/who-fic/in/ICFwebuitgave.pdf
ICF-basisinformatieset: http://www.rivm.nl/who-fic/in/ICF%20basisinformatie_files/frame.htm
WHO Disability Assessment Schedule: http://www.who.int/icidh/whodas/index.html
Jo Lebeer: arts, Universiteit Antwerpen, ELIZA Vakgroep Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg/Unit Handicapstudies - Studiecentrum INCENA (Inclusie & Enablement)
Nadja Brocatus: logopedist-stottertherapeut, coach, docent Arteveldehogeschool Gent
Jan Scheiris: psycholoog, directeur CAR en Dienstencentrum Mozaïek Oostakker
Dirk florin: psycholoog, directeur CAR Sint-Niklaas
De begeleiding is in handen van RIVM-gecertificeerde ICF-trainers of trainers die een ruime ervaring rond werken met het ICF-model hebben. Voor beide workshopdagen wordt een vaste begeleider voorzien per 9 deelnemers. De deelnemers worden zoveel mogelijk per (gelijkaardige) sector gegroepeerd. Als er niet voldoende deelnemers zijn om een extra groep samen te stellen wordt een wachtlijst aangemaakt.
Artsen, paramedici, kinesitherapeuten, psychologen, (ortho)pedagogen, verpleegkundigen en leidinggevenden werkzaam in het onderwijs, de welzijns- of gezondheidszorg, of de sector arbeidsintegratie of de hierbij betrokken overheden.
Hebt u nog vragen, aarzel niet om contact op te nemen met viviane.vermeiren@sig-net.be of jan.scheiris@caroostakker.be
Deelnemers ontvangen na de opleiding een certificaat.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen vzw.
Accreditatie werd aangevraagd bij Pro-Q-Kine.
Deze vorming is geannuleerd.