Thema |
Algemeen
|
Type | Workshop |
Code | 127 |
Wanneer |
17/11/2017 01/12/2017 23/01/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 500,00 - € 500,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/11/2017 |
Aantal uren vorming | 18,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Classificatie / holistisch denkkader / verdieping
Het biopsychosociale model (BPS-model) is een synthese van de ‘medische’ en de ‘sociale’ visie op gezondheid. In het medische model van gezondheid gaat men uit van een rechtstreeks verband tussen de aandoening of ziekte en de gezondheidsproblemen. Ziekte, handicap, enz. zijn (medische), persoonsgebonden problemen. Aldus ligt de nadruk op (individuele) behandeling. In het sociale model wordt een aandoening of ziekte niet zozeer beschouwd als een kenmerk van een individu, maar als een toestand die wordt bepaald door een complex van factoren die grotendeels met de sociale omgeving samenhangen. Ziekte, handicap, enz. zijn maatschappelijke, ‘politieke’ problemen. Aldus ligt de nadruk hier op sociale actie. Het BPS-model maakt een synthese van beide complementaire modellen door het menselijk functioneren te beschouwen als een samenspel tussen biologische, individuele en sociale factoren. Het is dit model dat de Internationale Classificatie van het Menselijk Functioneren (ICF) ondersteunt.
De ICF is de vertaling van de in 2001 gelanceerde International Classification of Functioning, Disability & Health van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en vervangt de International Classification of Disability, Impairment and Handicap (ICIDH). De ICF is bedoeld om een omvattende omschrijving te geven van het functioneren van een persoon. De ICF wil een gemeenschappelijk taalgebruik en denkkader bieden dat dienstig kan zijn in de gezondheidszorg, onderwijs, revalidatie, wetenschappelijk onderzoek, … voor al wie werkt met mensen met een beperking.
Vaardigheden (beroepsgerichte competenties)
Attitudes
Op de inleidende studiedag krijgen de deelnemers een aantal opdrachten die hen aanzetten tot het browsen of het gebruik van het boek. Tijdens de workshop worden deze opdrachten besproken en wordt eigen inbreng vanuit casussen verwacht. De theoretische kennis van de studiedag wordt via deze opdrachten en casussen zeer concreet en praktisch besproken. Er gaat ook aandacht naar teamcommunicatie en implementatie.
Verplicht aan te schaffen:
Downloadbaar:
Jo Lebeer: arts, Universiteit Antwerpen, ELIZA Vakgroep Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg/Unit Handicapstudies - Studiecentrum INCENA (Inclusie & Enablement)
Nadja Brocatus: logopedist-stottertherapeut, coach, docent Arteveldehogeschool Gent
Jan Scheiris: psycholoog, directeur CAR en Dienstencentrum Mozaïek Oostakker
Dirk florin: psycholoog, directeur CAR Sint-Niklaas
De begeleiding is in handen van RIVM-gecertificeerde ICF-trainers of trainers die een ruime ervaring rond werken met het ICF-model hebben.
Artsen, paramedici, kinesitherapeuten, psychologen, (ortho)pedagogen, verpleegkundigen, leidinggevenden en coördinatoren werkzaam in het onderwijs, de welzijns- of gezondheidszorg of de sector arbeidsintegratie of de betrokken overheden.
0-3jaar/ 3-6jaar/ 6-12jaar/ 12-18jaar /18+ / 65+
Theoretisch met praktische toepassing.
Minimum 13, maximum 30 deelnemers
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist? Ja: De inleidende studiedag moet gevolgd worden
Is er een bepaalde opleiding vereist? Nee
Is en bepaalde ervaring vereist? Nee
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.