Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 011 |
Wanneer |
01/03/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 20/02/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Wegens organisatorische redenen zijn de inschrijvingen voor deze studiedag afgesloten. Toch nog inschrijven? Stuur ons een mailtje op info@sig-net.be of bel ons op 053 38 28 18
Interdisciplinair samenwerken wordt benoemd als één van de zogenaamde 21-st century competenties. Het heeft de laatste twintig jaar aan belang gewonnen wegens verschillende redenen. Toch is het moeilijk om het interdisciplinair samenwerken op een goede en effectieve manier in de praktijk te brengen. Ook daarvoor zijn verschillende redenen. Goed kunnen samenwerken vereist bepaalde voorwaarden op het vlak van de organisatie (werkomgeving, werkorganisatie, ondersteunende middelen, organisatiecultuur, leiding), teamcompetenties en individuele competenties.
Tijdens deze studiedag analyseren we de verschillende aspecten en leren deze evalueren in de eigen beroepscontext. Hierbij maken we gebruik van gestructureerde probleemanalyse, procesdiagrammen en zelfevaluatieschalen.
Vervolgens bestuderen we een methodiek waardoor het interdisciplinair samenwerken aan problemen van gezondheid en welzijn doelmatiger en doeltreffender kan verlopen, waarbij ook de levenskwaliteit van de cliënt centraal staat. Hierbij gebruiken we de uitgangspunten van ICF, de shared care matrix en het emancipatorisch werken. Dit passen we toe op enkele concrete cases en de interdisciplinair zorg- of begeleidingsplannen die eruit kunnen voortvloeien.
Ten slotte gaan we in op het evalueren van de kwaliteit van concreet interdisciplinair overleg. Hierbij gebruiken we enkele videofragmenten en passen we twee subschalen toe uit de Interprofessional Practice & Education Quality Scales (IPEQS). We bekijken ook enkele concrete werksituaties uit de sector van eerstelijnszorg, revalidatie en residentiële zorg aan de hand van de vraag: Hoe kan het werken met interdisciplinaire dossiers, verslaggeving en klinische paden de kwaliteit van zorg en welzijn verhogen?
Deelnemers leren om deze inzichten toe te passen op de eigen werkcontext. Ze kunnen hierdoor niet alleen probleempunten, maar ook verbetermogelijkheden en mogelijkheden tot competentieverhoging beter identificeren en in kaart brengen.
Prof. dr. Andre Vyt is zelfstandig expert kwaliteitszorg (AQARTO PROSE) en deeltijds docent aan de UGent en de Arteveldehogeschool. Hij is een pionier in interdisciplinair onderwijs en stichter-voorzitter van het European Interprofessional Practice & Education Network (www.eipen.eu). Sinds kort is hij ook voorzitter van de wereldfederatie van interprofessionele netwerken (www.atbh.org). Hij heeft onderzoek gedaan naar de kwaliteit van interdisciplinair samenwerken in verschillende sectoren (ouderenzorg, jeugdzorg, eerstelijnszorg, revalidatie, ziekenhuizen, onderwijs) en is auteur van ‘Interprofessioneel en interdisciplinair samenwerken in gezondheid en welzijn’.
De studiedag is bedoeld voor personen die werken in de welzijns- en zorgsector en die bij hun werk in contact komen met welzijns- en gezondheidswerkers van verschillende beroepsachtergrond. Er is geen specifieke voorkennis vereist.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.