Thema |
Leerstoornis
|
Type | Workshop |
Code | 082 |
Wanneer |
21/06/2019 28/06/2019 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 287,00 - € 230,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 18/06/2019 |
Aantal uren vorming | 12,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Rekenmoeilijkheden / onderzoek en behandeling / concreet en praktijkgericht
Hilde Heuninck: “Toen ik rond 1990 voor het eerst aan de slag ging met kinderen die het rekenen maar niet onder de knie kregen, was ik vooral onzeker. Ik had in de opleiding logopedie niets geleerd over rekenbegeleiding. In de literatuur was er niet zo heel veel te vinden, maar ik had gelukkig al wel wat ervaring met kinderen met lees- en spellingmoeilijkheden. Het heeft een hele tijd geduurd vooraleer de eerste puzzelstukjes in elkaar begonnen te vallen. Tien jaar later was ik zo ver dat ik een eerste boek over dit onderwerp kon schrijven. ‘Nog lang niet uitgeteld’ werd een praktijkboek met een massa spelmateriaal. Intussen zijn we 15 jaar later en een vijftal boeken, een schat aan ervaringen - maar ook frustraties - rijker. Het puzzeltje waaraan ik in 1990 begon, blijkt van het magische soort te zijn dat geen rand heeft. Dat is nu net het boeiende aan het begeleiden van kinderen met rekenmoeilijkheden: het verveelt nooit!
Het kriebelt al langer om wat ik over rekenen weet op een meer consistente, onderbouwde en vollediger manier door te geven. Deze intensieve bijscholing is hierop een antwoord.”
Hilde Heuninck geeft meer uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=GHj2uOsqPWU
De bijscholing spreidt zich over meerdere dagen. Dit geeft ons de tijd om zowel de oorzakelijke als de in standhoudende factoren van concrete rekenmoeilijkheden te bestuderen en de samenhangen te leren begrijpen. Vanuit deze achtergrond komen we tot het effectief opstellen, uitvoeren en evalueren van een effectieve behandelbasis.
De cyclus bestaat uit verschillende modules, waarbij er deze inschrijvingsmogelijkheden zijn:
Afzonderlijke modules
Basismodule (code 082)
Verdieping tot 1000 (indien eerder reeds de basismodule en/of verdieping gevorderd rekenen gevolgd werden) (code 083)
Verdieping gevorderd rekenen (indien eerder reeds de basismodule en/of verdieping tot 1000 gevolgd werden) (code 084)
Combinatiemodules
Basismodule + verdieping tot 1000 (code 082 + code 083)
Basismodule + verdieping tot 1000 + verdieping gevorderd rekenen (code 082 + code 083 + code 084)
Wat is het verschil tussen deze intensieve bijscholing en de losse studiedagen?
Studiedagen kunnen vrijblijvend gevolgd worden. Omwille van de tijdsbeperking is er weinig ruimte voor interactie en kunnen inhouden op een passievere wijze opgenomen worden. Deze intensieve bijscholing richt zich op het ontwikkelen van een eigen denkkader, waardoor ook niet-besproken casuïstiek vanuit een grondige kennis van de materie aangepakt kan worden.
Verplichte basismodule (code 082)
In de basismodule zitten alle overlappende aspecten van de rekenbegeleiding vervat, gaande van intake, onderzoek, kadering tot het opstellen van een therapieplan en het kaderen van de behandelbasis. Na het volgen van deze module zijn de deelnemers in staat om moeilijkheden in kaart te brengen, een aanvankelijk therapieplan op te stellen en de principes van de behandelbasis volledig te vatten.
Data
Dag 1: 21/06/2019 - 09:30 tot 16:30
Dag 2: 28/06/2019 - 09:30 tot 16:30
Klik hier voor meer info over Behandelbasis binnen de rekenwereld tot 1000 (code 083) en Behandelbasis bij het gevorderd rekenen (code 084)
Door wie?
Hilde Heuninck
Logopedist
Al meer dan 25 jaar legt Hilde zich toe op het begeleiden van kinderen met ernstige rekenmoeilijkheden. Ze is auteur van verschillende praktijkboeken. In haar werk zoekt ze altijd naar strategieën, ondersteuningen en werkvormen die de kinderen inzicht bijbrengen en hen motiveren om dit inzicht in te oefenen.
Deze intensieve bijscholingscyclus is uitsluitend bedoeld voor logopedisten die geïnteresseerd zijn in rekenmoeilijkheden.
6 - 12 jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Maximum 50 deelnemers
Deze vorming is geannuleerd.