Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 032 |
Wanneer |
06/04/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/03/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
De laatste jaren komt het hechtingsthema meer en meer op de voorgrond in onderzoek en literatuur. Er groeit steeds meer evidentie dat hechting een centraal ordenend principe is, zowel voor het persoonlijk functioneren van kinderen en volwassenen als voor de opbouw van relaties in partnerschap, gezin, vriendschappen, enz. en dit gedurende de hele levensloop.
Tijdens deze studiedag presenteren we een model dat de verschillende facetten van gehechtheid samenbrengt: Wat zijn de elementen van een veilige of onveilige hechting? Hoe ontwikkelt gehechtheid zich? Hoe ontstaan interne werkmodellen en wat is de betekenis ervan in verdere relatievorming? Hoe werkt de intergenerationele overdracht van gehechtheid? We baseren ons hierbij op de originele hechtingstheorie en op recente aanvullingen vanuit theorie, onderzoek en praktijk. De focus ligt in het bijzonder op de manier waarop ouders of verzorgers en kinderen samen vorm geven aan de hechtingsrelaties.
We introduceren de metaforen van Kleine Ik en Grote Ik om de hechtingsprocessen zichtbaar en bespreekbaar te maken. Kleine Ik staat voor de behoefte, het verlangen om zich geborgen en beschermd te weten, voor de nood aan nabijheid, troost en steun. Grote Ik staat voor het verlangen om autonoom en sterk te zijn, voor de behoefte aan afstand en eigenheid. Grote Ik en Kleine Ik zijn helpende metaforen die in meer speels en beeldend contact met kinderen, jongeren en gezinnen gebruikt kunnen worden om hechtingsprocessen te visualiseren. Deze manier van denken, kijken en werken kan weer hoop en vertrouwen brengen in hulpverleningsprocessen die dreigen vast te lopen.
Greet Splingaer is klinisch orthopedagoog en gezinstherapeut met specialisatieopleidingen in kindgerichte gezinstherapie. Ze werkt in Therapiecentrum Rapunzel en is coördinator van het vormingscentrum Rapunzel. Ze is erkend als opleider en supervisor door de Belgische Vereniging van Opleiders in de Systeemtherapie (BVOS).
De studiedag is bedoeld voor begeleiders en psychotherapeuten die werken met kinderen, jongeren en hun context en op zoek zijn naar een ruimer betekenisgevend kader om het gedrag van cliënten en van onszelf als hulpverleners te begrijpen en te hanteren.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.