Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 093 |
Wanneer |
31/10/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
VIVES Brugge |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Zelfredzaamheid / Kids’ Skills / motivatie / DCD / NAH
Op onze zoektocht naar hoe we de intrinsieke motivatie van het kind en zijn omgeving kunnen aanspreken vond ik heel wat theorieën, methodieken. Vooral Ben Furman bood me heel wat handvatten met zijn Kids’ Skills methodiek (5-12j). Het oplossingsgericht denken, het achterwege laten van de probleemfocus, vertrekken vanuit wat het kind wil aanpakken, werkt enorm motiverend voor het kind, zijn omgeving maar ook voor de therapeut. Centraal staat één heel belangrijk idee: bijna alle problemen kunnen opgevat worden als vaardigheden die nog ontwikkeld moeten worden.
Gebaseerd op zijn methodiek en het schrijfmotorisch therapieconcept “Ik kan het” (H. Van Waelvelde, B. De Mey, G. Dewitte) ontstonden de werkboekjes “Ik wil het zelf kunnen”. Via deze werkboekjes stimuleren we heel specifiek het kind en zijn omgeving om zelfredzaamheidsactiviteiten aan te leren of beter uit te voeren. Het al dan niet slagen van die activiteiten bepaalt in grote mate de zelfstandigheid en autonomie bij kinderen, wat op zich dan weer bepalend is voor maatschappelijke participatie. We werkten de boekjes uit voor kinderen met DCD, NAH problematiek maar eigenlijk zijn ze inzetbaar bij alle kinderen die enigszins hinder ondervinden in hun zelfstandig functioneren.
Tijdens deze dag brengen we een theoretische uiteenzetting van de verschillende methodieken waarop onze visie gebaseerd is, daarnaast gaan we ook concreet aan de slag om jullie via deze weg een nieuwe vaardigheid aan te leren. Er is steeds ruimte voor vragen!
Nathalie Vanassche
CAR Ter Kouter Deinze en VIVES Brugge
Ergotherapeut en gastdocent in de opleiding ergotherapie
Selket Willems
Is afgestudeerd als ergotherapeute aan de Katholieke Hogeschool Vives Brugge en studeert verder in de klinische psychologie aan de UGent.
Deze studiedag is bedoeld voor professionele hulpverleners die actief betrokken zijn bij het verbeteren en aanleren van zelfredzaamheidsactiviteiten bij kinderen.
6-12 jaar
Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.