Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 009 |
Wanneer |
10/02/2016 |
Uur |
09:30u tot 12:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 46,00 - € 40,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/02/2016 |
Aantal uren vorming | 3,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Het gebruik van laptops, netbooks en tablets heeft in korte tijd een hoge vlucht genomen. Kinderen groeien hiermee op en zijn vaak een stuk vaardiger dan volwassenen bij het gebruik ervan. Ook in de zorg wordt het belang van ICT-hulpmiddelen voor therapeutische doeleinden erkend. Ze worden vaak gebruikt om te remediëren en om te compenseren. Maar wanneer moeten we hiermee starten? Zo vroeg als mogelijk of net wanneer het remediëren weinig tot geen effect meer kent? Wie moet de nodige ICT-vaardigheden aan het kind aanleren? Wie zorgt voor de juiste materialen en hoe kiezen we de juiste ICT-hulpmiddelen in een aanbod dat zo groot is? Hoe passen we al deze inzichten in het nieuwe M-decreet?
Tijdens deze studievoormiddag reiken we inzichten aan om samen met alle betrokken partijen (ouders, school, CLB en therapeuten) verantwoorde beslissingen te nemen bij de keuze en implementatie van ICT-hulpmiddelen in de praktijk. We focussen voornamelijk op kinderen en jongeren met taal- en leerproblemen.
Belangrijk: Deze inleidende studievoormiddag is verplicht te volgen voor wie één of beide praktijksessies over digitale apps wil volgen (codes 010, 011, 016 en 017).
Sandrine De Coster is docent in de opleiding logopedie en audiologie van de Hogeschool Gent. Ze geeft er al geruime tijd vakken i.v.m. leerstoornissen. Ze is mama van een zoon met dyslexie en daarom ook actief in de oudervereniging Sprankel Oost-Vlaanderen. Haar inzichten zijn dus zowel theoretisch als praktisch van aard.
Deze studiedag is bedoeld voor logopedisten en professionele hulpverleners die betrokken zijn bij de begeleiding van kinderen met leer- en taalproblemen. Enige ervaring met tabletgebruik is aangewezen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.