Hoe verbinden we aanleg en context? Via de invalshoeken ‘Regulatie’, ‘Hechting’ en ‘Geweldloos Verzet’ bekeken

Code 023
Thema
Algemeen
Type
Code 023
Wanneer 04/04/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 29/03/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

We vertrekken vanuit een integratieve visie op de ontwikkeling van het kind én van de ouders of andere zorgfiguren. Een kind beschikt over aanlegfactoren die sterk bepaald worden door genetica, het leven in de baarmoeder, de periode rond de geboorte en de eerste levensjaren. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen niet zo ‘maakbaar’ zijn dan wel eens gedacht wordt. Bovendien heeft één op de vijf kinderen een eerder ‘aparte’ ontwikkeling. Deze studiedag handelt dan ook in het bijzonder voor deze doelgroep, zodat die kinderen maximaal de kans zouden krijgen om hun sterktes te ontwikkelen en te leren omgaan met hun kwetsbaarheden.

Er is uiteraard geen groei mogelijk zonder vorm van relatie en men kan ook zeggen dat er geen relatie is zonder vorm van hechting. De eerste drie levensjaren zijn erg bepalend voor het dominante type van hechting in de verschillende relaties die nadien worden aangegaan. Toch benadrukt hij dat we gehechtheid best steeds breed en in een dynamisch perspectief en wisselend ten opzichte van verschillende zorgfiguren benaderen.

De ontwikkeling van de zorgcontext is evenzeer een verhaal van sterktes en kwetsbaarheden. Zich hiervan bewust zijn en inzicht verwerven, daar kan aan gewerkt worden. Dit maakt dat de ontwikkeling van de zorgcontext dynamischer, meer ‘maakbaar’ en meer aanpasbaar is dan de kwetsbaarheden van het kind. Hierbij willen we dan wel weer benadrukken dat we ons ver weg houden van een rechtlijnig oorzaak-gevolg denken en ouders niet met schuld mogen beladen. Ouders/zorgfiguren zijn immers in de eerste plaats een onmisbaar deel van de oplossing van problemen.

Deze visie wordt concreet behandeld aan de hand van regulatie, hechting en geweldloos verzet.

 

Begeleiding

Dr. Peter Nordin is kinder- en jeugdpsychiater, en oprichter/bezieler van Medisch Psychopedagogisch Centrum Kinderen Centraal (www.kinderencentraal.be). Hij heeft onder meer opleiding gevolgd over Geweldloos Verzet aan de International NVR-school te Tel Aviv.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor iedereen die met kinderen van alle leeftijden leeft en/of werkt: vroegbegeleiders, therapeuten, verantwoordelijken in kinderdagverblijven, kleuterleidsters, (zorg)leerkrachten enz.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS