Hoe kunnen kleuterleidsters spraak- en taalproblemen in de klas herkennen?

Onderwijsgerichte vorming - Code 132
Thema
Spraak en taal
Type Workshop
Code 132
Wanneer 06/10/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/10/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Onderwijs / spraak- en taalproblemen / kleuters / identificatie
 

Inhoud

Als kleuterleidster is het onze taak om erop toe te zien hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt, waaronder ook de spraak- en taalontwikkeling. Verscheidene factoren spelen een rol in dit complexe proces. Het spreekt dus voor zich dat er zich problemen kunnen voordoen in het taalverwervingsproces van een kind. Spraak- en taalproblemen kunnen veel verschillende vormen aannemen. Zo kan het zijn dat een kind stottert, een beperkte woordenschat heeft, problemen heeft met het uitspreken van klanken, enz.
Er zijn dus heel wat factoren waarmee we rekening moeten houden. Zeker bij jongere kinderen kunnen we niet meteen uitmaken wat het probleem is. Zo kan het zijn dat een kind een taalachterstand heeft ten gevolge van een gehoorprobleem, iets wat niet altijd meteen opgemerkt wordt.
Ook een beperkte mondmotoriek kan aan de basis van het probleem liggen. Vroege diagnostiek is heel belangrijk, en leerkrachten kunnen hierin een belangrijke rol spelen.
Tijdens deze studiedag krijg je meer uitleg over de soorten stoornissen, én hoe je deze problematieken handig kan integreren in de gewone lessen (in het kader van het M-decreet). We werken samen een aantal concrete voorbeelden uit.
 

Door wie?

Jill De Smet heeft een jarenlange ervaring als zelfstandig logopedist, en behaalde daarnaast haar BaNaBa in de zorgverbreding en remediërend leren. Ze vindt een goede communicatie tussen leerkrachten en externe hulpverleners van primair belang, en dit geldt ook voor vroegdetectie.

Clio Heyerick heeft als kleuterleidster ervaring met zowel de jongste als de oudste kleuters. Naast lesgeven staat ze ook in voor zorguren op school. Op zoek naar meer informatie over het M-decreet heeft ze verschillende vormingen gevolgd. Verder is de expertise van GON-leerkrachten en CLB voor haar van onschatbare waarde.
 

Voor wie?

Deze workshop is bedoeld voor alle kleuterleidsters die interesse hebben in het
M-decreet en de zorgwerking.
 

Over wie?

3-6 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS