Het vaststellen en aanpakken van laaggeletterdheid en dyslexie op jonge leeftijd

Code 042
Thema
Leerstoornis
Type Studiedag vakantie
Code 042
Wanneer 16/02/2018
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 05/02/2018
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Dyslexie / laaggeletterdheid / vroegtijdige onderkenning en aanpak
 

Inhoud

Leesproblemen kennen verschillende achtergronden. Iemand is laaggeletterd als hij geen of onvoldoende gebruik kan maken van het geschreven of gedrukte woord. Dyslexie is een specifieke leerstoornis in alleen technisch lezen en spellen. Bij dyslexie moet, volgens de DSM-5, gebrek aan goed, aangepast onderwijs als oorzaak worden uitgesloten en bij laaggeletterdheid wordt met geen woord gerept over de oorzaak. Dat laaggeletterdheid samenhangt met de milieuachtergrond en tekortschietend onderwijs is echter evident. Dat leidt tot overeenkomst in vroegtijdige aanpak.

Onderzoek laat zien dat een preventieve aanpak effectiever is dan een curatieve. Hoe? Ten eerste, pak risico op laaggeletterdheid (en de kans op dyslexie) vroegtijdig en individueel aan, vanaf de kleuterleeftijd. Ten tweede, pas wat er in de eerste klassen gebeurt aan de behoeften van zwakke leerlingen aan. Ten derde, houd deze aanpakken vol tot de leestechniek en de elementaire spelling beheerst worden. Ten vierde, maak, indien mogelijk, van die aanpak niet alleen een beleid op schoolniveau, maar ook bovenschools/regionaal, zodat scholen één lijn trekken en verschillen tussen scholen verdwijnen.

Mits goed geïmplementeerd en ondersteund, leidt een dergelijke aanpak tot bestrijding van laaggeletterdheid en reductie van het aantal ernstige dyslectici. De studiedag wordt doorspekt met voorbeelden uit de praktijk.
 

Door wie?

Prof. dr. Aryan van der Leij
Research Institute Child Development and Education Universiteit van Amsterdam
Emeritus hoogleraar Orthopedagogiek

Zijn onderzoek richt zich op lees- en gedragsproblemen op school, de rol van de leerkracht, diagnostiek en interventies. Hij participeert vanaf 1998 in het Dutch Dyslexia Programme. In 2016 verscheen het boek Dit is dyslexie (LannooCampus) dat de kennis omtrent dyslexie en de relatie met laaggeletterdheid samenvat.


Voor wie?

De studiedag is bedoeld voor iedereen die in zijn of haar professionele setting leesproblemen bij kinderen identificeert en behandelt.
 

Over wie?

6 - 12 jaar
 

Praktisch

Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen


 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS