Thema |
Leerstoornis
|
Type | |
Code | 010 |
Wanneer |
10/02/2016 |
Uur |
13:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 46,00 - € 40,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 01/02/2016 |
Aantal uren vorming | 3,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Apps en andere moderne mediatechnologieën kunnen tegenwoordig meer en meer ingeschakeld worden om mensen met lees- en/of schrijfproblemen in staat te stellen zelfstandig teksten te lezen en zoveel mogelijk foutloos te schrijven. Maar zijn deze apps wel effectief? En hoe implementeer je het gebruik ervan in de dagelijkse schoolsituatie? Welke apps zijn bruikbaar voor het verbeteren van de lees- en spellingvaardigheden van kinderen met dyslexie? Kunnen we apps gebruiken om te gaan compenseren? Zijn ze bruikbaar als dyslexiesoftware in de klas? We bespreken de meest interessante apps en gaan telkens in op hun sterke en zwakke punten. We doen ons uiterste best om apps te bespreken beschikbaar per besturingssysteem (iOS, Android, Windows), maar de praktijk wijst uit dat de meest bruikbare apps voornamelijk op de iPad draaien.
Belangrijk: Deze praktijksessie staat alleen open voor wie de studievoormiddag ‘ICT-hulpmiddelen in de zorg: mogelijkheden en valkuilen’ op woensdag 10 februari 2016 (code 009) gevolgd heeft. Deze sessie kan ook op vrijdag 12 februari 2016 gevolgd worden (code 016).
Sandrine De Coster is docent in de opleiding logopedie en audiologie van de Hogeschool Gent. Ze geeft er al geruime tijd vakken i.v.m. leerstoornissen. Ze is mama van een zoon met dyslexie en daarom ook actief in de oudervereniging Sprankel Oost-Vlaanderen. Haar inzichten zijn dus zowel theoretisch als praktisch van aard.
Deze praktijksessie richt zich op logopedisten en professionele hulpverleners die betrokken zijn bij de begeleiding van kinderen met dyslexie. Enige ervaring met tabletgebruik is aangewezen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.