Thema |
Algemeen
|
Type | Studiedag |
Code | 042 |
Wanneer |
18/02/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/02/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Het uitgangspunt van het biopsychosociaal model (BPS-model) is het menselijk functioneren als een samenspel tussen biologische, individuele en sociale factoren. Handicap is niet enkel een persoonsgebonden, lichamelijk of mentaal probleem, maar de mate waarin iemand dingen kan doen (activiteiten) en kan meedoen in de samenleving (participatie) hangt ook af van omgevingsfactoren, bv. de ondersteuning door mensen of middelen en persoonlijke factoren, bv. hoe men zelf zijn probleem ervaart. Met de ICF kan je dit op een heldere en eenvormige wijze in kaart brengen
De ICF is de vertaling van de in 2001 gelanceerde International Classification of Functioning, Disability & Health van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en vervangt de International Classification of Disability, Impairment and Handicap (ICIDH). De ICF biedt een kader om een omvattende beschrijving te geven van het functioneren van een persoon. De ICF biedt een gemeenschappelijk taalgebruik en denkkader dat bruikbaar is voor al wie werkt met mensen met een beperking en dit in diverse werkvelden zoals gezondheidszorg, onderwijs, revalidatie, wetenschappelijk onderzoek...
De ICF wil allerminst een nieuwe manier van ‘etiketjes plakken’ zijn, integendeel. ICF biedt een kader om het menselijk functioneren in zijn totaliteit te benaderen en bepaalt vandaaruit begeleidings- en behandelingsdoelen. Met ICF maak je de omslag van een stoornisgerichte visie op behandeling/begeleiding naar een behandeling/begeleiding gericht op de concrete kwaliteit van leven en dat is waar het uiteindelijk om gaat.
Als toepassing van het biopsychosociaal redeneren leidt het gebruik van ICF tot kwaliteitsvolle en inclusieve ondersteuning en zorg. ICF is een internationaal aanvaard systeem dat helpt om een holistische visie op het menselijk functioneren in de praktijk te realiseren.
De ICF wordt in toenemende mate als beeldvormend/diagnostisch kader gebruikt door overheidsinstanties (bv. VAPH, RIZIV, FOD), onderwijs (cf. gemotiveerde verslagen door het CLB) en in verschillende sectoren van gezondheids- en welzijnszorg.
De volledige ICF-opleiding bestaat uit deze inleidende studiedag en een verdiepende workshop (code 055). De inleidende studiedag kan afzonderlijk gevolgd worden. Wie wil inschrijven voor de verdiepende workshop, moet de inleidende studiedag hebben gevolgd (nu of in het verleden).
09.30 Inleiding (Dirk florin)
10.00 De conceptuele kaders aan de basis van ICF (Jo Lebeer)
10.45 Pauze
11.15 Kennismaking met de kernelementen van ICF (Jo Lebeer)
12.30 Lunch
13.30 Biopsychosociaal redeneren met ICF: een meerwaarde ? (Nadja Brocatus)
15.00 Pauze
15.20 Implementatie in een organisatie: een actieplan (Dirk florin)
16.20 Huiswerkopdracht voor de deelnemers van de workshop (Dirk florin)
16.30 Einde
Jo Lebeer: arts, Universiteit Antwerpen, ELIZA Vakgroep Eerstelijns- & Interdisciplinaire Zorg/Unit Handicapstudies - Studiecentrum INCENA (Inclusie & Enablement)
Nadja Brocatus: logopedist-stottertherapeut, coach, docent Arteveldehogeschool
Dirk florin: psycholoog, directeur Centrum voor Ambulante Revalidatie Het Veer, Sint-Niklaas
De begeleiding is in handen van RIVM-gecertificeerde ICF-trainers of hebben een ruime ervaring in het werken met het ICF-model.
Artsen, paramedici, kinesitherapeuten, psychologen, (ortho)pedagogen, verpleegkundigen en leidinggevenden werkzaam in het onderwijs, de welzijns- of gezondheidszorg, of de sector arbeidsintegratie of de hierbij betrokken overheden
Praktisch
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.
Accreditatie werd aangevraagd bij Pro-Q-Kine.
Deze vorming is geannuleerd.