Help! Mijn kind komt niet of moeilijk tot spelen

Code 057
Thema
Type Workshop
Code 057
Wanneer 20/03/2017
21/03/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 306,00 - € 244,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 16/03/2017
Aantal uren vorming 12,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Je voordoen als een ander, torens bouwen, met auto’s rond racen of je pop verzorgen. Het zijn allemaal voorbeelden van gewoon ontspannen plezier maken. Een kind en zijn omgeving staan er gelukkig niet bij stil hoe belangrijk spel en spelen zijn. Spelen bij typisch ontwikkelende kinderen lijkt vaak als vanzelf te gaan. Ervaring leert ons echter dat baby’s, peuters en kleuters met ontwikkelingsstoornissen moeilijker tot spel komen. Veel ouders zitten dan ook met vragen over hoe ze hun kind het beste kunnen stimuleren tot een zo optimaal mogelijke ontwikkeling. Vaak willen ze dit al spelend doen.

Hulpverleners ervaren hoe waardevol spelen is, maar ook hoe moeilijk het is om een goed spelaanbod aan te bieden. Ieder kind met een ontwikkelingsstoornis heeft zijn eigen vaardigheden en interesses. Bovendien zijn de behoeften van elk kind veranderlijk doorheen de dag, de week, de tijd. Het spelaanbod moet dan ook een evenwichtige mix vormen van verscheidene spelvormen voor elk kind.

Deze tweedaagse interactieve workshop tracht niet alleen handvatten aan te reiken voor de verschillende spelniveaus waarin kinderen (0-6 jaar) kunnen spelen, maar verruimt ook de kritische blik op spel en spelniveaus bij elk kind. Daarnaast bieden we aan de hand van concreet spelmateriaal en videomateriaal (met diverse casussen) een zo gepast mogelijk aanbod rond spelstimulatie en spelstrategieën. Op die manier is het mogelijk tot een aangepast spelaanbod voor elk kind te komen. Ook hier gaan we interactief aan de slag: materialen (educatief speelgoed, goedkoop spelmateriaal, wegwerpmaterialen, enz.), het ideale spel, speelgoed zoeken of maken, enz.

Ten slotte bekijken we hoe je deze visie kunt doorgeven aan collega’s en ouders. Er is zeker ook ruimte om eigen ervaringen en problemen voor te leggen.

Een tip van de inhoudelijke sluier: advies bij het begeleiden van spel

 

Begeleiding

Marieke Coussens, ergotherapeut, werkt met jonge kinderen met ontwikkelingsstoornissen en is als docent verbonden aan de Arteveldehogeschool te Gent (Ergotherapie en Vroedkunde).

Veerle Joos, licentiaat kinesitherapie en Bobath-therapeut, werkt met kinderen met motorische en psychomotorische problemen in een instelling en in een multidisciplinaire groepspraktijk. Samen met Karen heeft ze een project rond educatief speelgoed met een winkel waar mensen speelgoed en advies kunnen bekomen.

Karen Joos, orthopedagoog, werkt met kinderen met ontwikkelingsstoornissen en sociale en/of emotionele problemen. Verder is ze verbonden aan een instelling voor kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking.

 

Doelgroep

De workshop is bedoeld voor mensen die werken met baby’s, peuters en kleuters met of zonder ontwikkelingsstoornissen. De aangebrachte principes zijn toepasbaar in therapiesituaties, de klascontext en thuis.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Maximum 25 deelnemers.
De accreditering bij Pro-Q-kine werd goedgekeurd voor deze vorming.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS