Executieve functies bij kinderen en jongeren

Code 006
Thema
Algemeen
Type
Code 006
Wanneer 28/02/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 20/02/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Wegens organisatorische redenen zijn de inschrijvingen voor deze studiedag afgesloten. Toch nog inschrijven? Stuur ons een mailtje op info@sig-net.be of bel ons op 053 38 28 18

Inhoud

Kinderen en jongeren zijn volop in ontwikkeling. Naarmate ze ouder worden, kunnen ze steeds beter hun gedrag, gedachten en emoties aansturen. Dit wordt ook wel zelfregulatie genoemd. De mate van zelfregulatie wordt grotendeels bepaald door executieve functies. Dit zijn denkprocessen in de hersenen die ervoor zorgen dat we ons gedrag in goede banen kunnen leiden. Daardoor kunnen we adequaat functioneren: thuis, op school, op het werk en met vrienden. Executieve functies zijn de aanstuurfuncties van ons brein, die ervoor zorgen dat we op koers blijven, als een kapitein op een schip. Zonder executieve functies is doelgericht en sociaal gedrag niet mogelijk.

Executieve functies spelen ook een grote rol bij schoolse vaardigheden. Veelal wordt aangenomen dat de mate van schoolsucces bepaald wordt door het intelligentieniveau van een kind. Dit gaat echter in de lespraktijk niet altijd op. Zo zijn er kinderen die slim zijn, maar tóch moeite hebben met leren (‘Het zit er wel in, maar komt er niet uit’), bijvoorbeeld omdat ze snel afgeleid zijn, zich makkelijk laten meeslepen door wat er in de klas gebeurt, hun spullen/materialen niet kunnen vinden, enz. Het tegenovergestelde beeld komt ook voor: kinderen die misschien iets minder intelligent zijn, maar desondanks goede schoolresultaten behalen, bijvoorbeeld omdat ze ervoor zorgen dat ze hun huiswerk op tijd maken, weten wat ze moeten doen en hoe ze dat het best kunnen aanpakken. Kinderen die in staat zijn om hun gedrag, gedachten en emoties efficiënt aan te sturen, zijn beter in staat om te laten zien wat hun cognitieve en sociale mogelijkheden zijn.

Tijdens deze studiedag gaan we in op executieve functies en de rol van zelfregulatie bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Daarnaast staan we uitgebreid stil bij zwakke executieve functies en de manier waarop die bij een kind in kaart gebracht kunnen worden. We geven tips en handvatten ter ondersteuning van kinderen met zwakke executieve functies. Het geheel is interactief, met aandacht voor persoonlijke ontwikkeling, video's, opdrachten, enz.

 

Begeleiding

Dr. Diana Smidts, GZ-psycholoog en orthopedagoog-generalist, heeft een praktijk voor kinder- en jeugdpsychologie en trainingsbureau voor professionals (www.kinderpsy.nl). Haar expertise ligt op het gebied van executieve functies, een onderwerp waarop zij in 2003 aan de University of Melbourne gepromoveerd is. Ze is auteur van verschillende publicaties (boeken, vragenlijsten) op het gebied van de kinderpsychologie en heeft jarenlange ervaring als spreker en trainer.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor professionele hulpverleners en leerkrachten die werken met kinderen en jongeren tussen 4 en 18 jaar.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De accreditering bij Pro-Q-kine werd goedgekeurd voor deze vorming.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS