Thema |
Algemeen
|
Type | Studiedag |
Code | 066 |
Wanneer |
21/04/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 10/04/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
In de school wordt er bij probleemgedrag klassiek gebruik gemaakt van maatregelen en procedures om het gedrag van leerlingen bij te sturen. We denken hierbij aan het werken met schoolafspraken, volgkaarten, gedragscontracten, time-out en het opzetten van een sanctiebeleid. Onderzoek wijst uit dat dergelijke strategieën vooral aanslaan bij leerlingen die zuiver opstandig en antisociaal gedrag vertonen, al dan niet gepaard gaande met verbale en fysieke agressie.
Gedragsproblemen kunnen onderliggend echter ook verklaard worden en/of gepaard gaan met andere problemen, zoals het ervaren van negatieve emoties zoals angst, boosheid en verdriet. We spreken in die zin van gedrags- en emotionele problemen. Tal van factoren kunnen ertoe leiden dat leerlingen naast gedragsproblemen ook emotionele problemen ontwikkelen en moeilijkheden ervaren om deze emoties op een adaptieve manier te reguleren. Hier gaan we tijdens de studiedag dieper op in door te vertrekken van concrete praktijkvoorbeelden. We bespreken verder ook enkele strategieën die we leerlingen kunnen aanleren om op een adaptieve manier om te leren gaan met deze emoties.
Aan de deelnemers van deze interactieve workshop wordt gevraagd om zelf ruim op voorhand casusmateriaal en vragen aan te reiken aan de lesgever waarvan vertrokken kan worden tijdens de workshop. Zo wordt deze workshop relevant voor de eigen klaspraktijk.
Henk Weymeis is klinisch psycholoog en heeft in de praktijk voornamelijk ervaring met kinderen en adolescenten met gedrags- en emotionele problemen. Hij coördineert en implementeert momenteel het zorgbeleid Time-In (www.time-in.be), gericht op positief gedrag in het onderwijs, dit in samenwerking met zowel scholen gewoon als buitengewoon basis – en secundair onderwijs in het Vlaamse onderwijslandschap. Verder is hij als onderzoeker verbonden aan de Universiteit Gent, vakgroep Ontwikkelings-, Persoonlijkheids- en Sociale Psychologie, waarbij onder andere onderzocht wordt wat de rol is van emotieregulatie bij het stimuleren van welbevinden binnen de schoolcontext. Ten slotte is hij als klinisch psycholoog actief bij het Centrum Kind & Adolescent van de Universiteit Gent.
De studiedag is bedoeld voor leerkrachten, zorgcoördinatoren en andere geïnteresseerden uit het basis- en secundair onderwijs.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Maximum 15 deelnemers.
Deze vorming is geannuleerd.