Thema |
Algemeen
|
Type | Workshop |
Code | 061 |
Wanneer |
29/04/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 204,00 - € 163,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 15/04/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Valkuilen en veelgehoorde frustraties bij groepstrainingen klinken vaak zo: ”In de cursus lukt het, maar thuis lijkt hij het weer kwijt” of ”Het slaat niet aan bij diegenen die er het meest deugd van zouden hebben”.
Door zorgvuldig exploreren van de vele leefwerelden waarin kinderen en jongeren actief zijn, gaan we tijdens deze workshop op zoek naar mogelijkheden om met hen aan de slag te gaan en om de connectie tussen het kind en zijn omgeving te bevorderen. Het werken met een groep kan hierbij als middel ingezet worden: de groep als incubator, oefenterrein, struikelblok(?), inspiratiebron, enz.
We vertrekken hierbij vanuit een systeemtheoretisch denkkader, om met behulp van inzichten uit de communicatietheorie en praktijk kinderen en jongeren te ondersteunen. We zullen/willen samen ontdekken/onderzoeken dat, hoe je je als begeleider ook inspant, het effect van het werken aan vaardigheden in groep niet door jou alleen bepaald wordt. En dat laatste kan net de kracht van de training worden.
De workshop is als volgt opgezet: voor de middag zetten we een kader uiteen en staan we stil bij enkele belangrijke uitgangspunten. Na de middag besteden we de nodige aandacht aan de concrete implementatie en inbedding in de werking van de setting van de deelnemers. We werken met casussen, voorbeelden en oefeningen uit de praktijk. Er wordt dan ook een actieve inbreng van de deelnemers verwacht.
Hannes Verdru (klinisch psycholoog/psychotherapeut) is momenteel werkzaam als geassocieerd trainer aan de Interactie-Academie. Verder is hij psychotherapeut in groepspraktijk Kaapstad en docent aan de opleiding Professionele Bachelor Psychologie van de Howest.
De workshop is bedoeld voor hulpverleners die werkzaam zijn in een (pedagogische of therapeutische) setting waar met groepen kinderen/jongeren gewerkt wordt rond specifieke doelstellingen, thema’s of vaardigheidstraining.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Voor deze vorming kan u gebruik maken van de KMO portefeuille.
Deze vorming is geannuleerd.