Thema |
Algemeen
|
Type | |
Code | 009 |
Wanneer |
06/04/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 29/03/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
In de tweede helft van de vorige eeuw werden de nadelen van de statische tests steeds duidelijker. De tests gaven nuttige informatie over het niveau waarop een kind zich op een bepaald ogenblik bevond, maar boden weinig antwoorden voor de volgende leerstappen die het kind moest zetten. Gelukkig worden sindsdien ook statische tests ‘breder’ geïnterpreteerd.
Het kan ook anders. In een dynamische testafname maken we eerst samen met het kind kennis met de inhoud van de test en de verwachte denkstrategieën. In de daaropvolgende pretest zoeken we naar de interventie die het kind nodig heeft en op welke manier die interventie het best gebeurt. In de postfase krijgen we een beeld van de invloed van de interventie. Deze theorie heeft betrekking op alle leeftijden. Feuerstein was een van de grondleggers van dynamic assessment en ontwierp zijn testbatterij LPAD. De materialen zijn bedoeld vanaf een ontwikkelingsleeftijd van 9 jaar. David Tzuriel e.a. ontwikkelden testmateriaal voor kinderen met een mentale ontwikkelingsleeftijd van 4 tot 8 jaar.
Tijdens deze studiedag maken we kennis met de achtergronden van dynamic assessment a.d.h.v. de bovengenoemde materialen. We bespreken ook hoe de inzichten van dynamic assessment in de dagelijkse praktijk gebruikt kunnen worden om het werk van kinderen permanent te evalueren en erop in te spelen.
Noot: het testmateriaal is ter beschikking tijdens de studiedag, maar kan daar niet gekocht worden!
Albert Janssens werkte jaren als onderwijzer in het gewoon en buitengewoon (type 3) basisonderwijs, het BuSO en de lerarenopleiding. Momenteel is hij trainer in verschillende programma’s die kinderen met problemen moeten helpen in hun ontwikkeling. Voor het thema van deze studiedag vond hij inspiratie bij Feuerstein (Israël), Haywood en Tzuriel (Kortrijk en Nederland), Klein (Israël) en Lidz (Groot-Brittannië).
Deze studiedag is bedoeld voor therapeuten, leerkrachten en iedereen die ‘lerend’ werkt met kinderen.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.