Thema |
ADHD
|
Type | |
Code | 008 |
Wanneer |
01/03/2017 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 85,00 - € 70,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 06/02/2017 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
Deze vorming is geannuleerd.
Ondanks het potentieel levenslang verloop van ADHD wordt deze stoornis nog altijd sterk geassocieerd met de kinderleeftijd. Gezien de veranderende symptomatologie en bijkomende klachten zijn de diagnostiek en behandeling van ADHD in de (jong)volwassenheid echter meer dan alleen een doorslag van hun beter gekende equivalenten op kinderleeftijd.
Recent gepubliceerde (inter)nationale richtlijnen bieden handvatten voor een betrouwbare diagnostiek bij (jong)volwassenen. We overlopen tijdens deze studiedag het wenselijk diagnostisch traject, het hiertoe benodigde instrumentarium, de rol van contextfactoren en de plaats van neuro(psycho)logisch onderzoek. De verschillen met de kennis over en het aanbod voor de kindertijd worden hierbij expliciet benoemd.
Wat betreft de behandeling van ADHD vertrekken we vanuit internationaal effectiviteitsonderzoek om tot een goede indicatiestelling en transitiezorg te komen. Hierbij staan we nadrukkelijk stil bij zowel de medicamenteuze als de niet-medicamenteuze behandeling van ADHD, de rol van de omgeving én de preventieve handelingen die in hulpverlening en voortgezet onderwijs gesteld kunnen worden.
Van de deelnemers wordt (in kleine groepjes) een actieve inbreng verwacht bij het afleiden en toepassen van de richtlijnen op casusmateriaal.
Prof. dr. Dieter Baeyens is als klinisch psycholoog verbonden aan de onderzoekseenheid Gezins- en Orthopedagogiek van KU Leuven. Zijn onderzoeksfocus ligt op interventies bij ADHD en ASS in de hulpverlenings- en onderwijscontext. Zijn klinische activiteiten oefent hij uit op PraxisP, het expertisecentrum van KU Leuven.
Dr. Steven Stes werkt als volwassenpsychiater en systeemtherapeut aan het UPC KU Leuven (Kortenberg) en leidt er de polikliniek ADHD bij volwassenen.
Beide sprekers zijn auteur van het boek ‘(Jong)Volwassenen met ADHD’.
De studiedag is bedoeld voor psychiaters, psychologen, orthopedagogen en paramedici die beroepshalve betrokken zijn bij de diagnostiek, behandeling en begeleiding van ADHD en graag op de hoogte blijven van de laatste tendensen en inzichten in dit domein.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
Accreditering werd aangevraagd i.s.m. de Vereniging van Revalidatieartsen.
Deze vorming is geannuleerd.