Classificerende en handelingsgerichte diagnostiek bij kinderen met een meervoudige beperking

Code 099
Thema
Type
Code 099
Wanneer 02/11/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 100,00 - € 85,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 02/11/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Afdrukbare fiche

Trefwoorden

Diagnostiek / CP / meervoudige beperking / handelingsplanning
 

Inhoud

Tijdens deze studiedag belichten wij het werken met kinderen met een meervoudige beperking. Hiermee bedoelen we kinderen met stoornissen in meerdere ontwikkelingsdomeinen. Meestal hebben deze kinderen cerebrale parese/hersenverlamming en daarnaast
problemen met cognitieve, visuele of talige mogelijkheden of gedragsproblemen. Het is dan ook vaak moeilijk voor hulpverleners om een goed zicht te krijgen op de onderliggende mogelijkheden en beperkingen die een kind heeft. Dit is evenwel nodig om een goed plan van aanpak te kunnen opstellen.
We maken u wegwijs in deze veelzijdige, boeiende maar ook moeilijke problematiek, enerzijds via een theoretische schets, anderzijds aan de hand van praktijkillustraties met video. Met ons team van logopedisten, orthopedagogen en artsen bieden we u tools om bij deze kinderen, van baby leeftijd tot 12 jaar, hun mogelijkheden in kaart te brengen, de interacties te zien tussen de verschillende beperkingen en het opstellen van een plan van aanpak waarbij kleine deelstappen belangrijk zijn.
 

Door wie?

Prof. dr. Els Ortibus (arts) en Ingrid Rayé (logopedist)
UZ en KULeuven, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen
Mieke De Strooper en Mieke Claes
UZ en KULeuven, Centrum voor Ontwikkelingsstoornissen
Orthopedagogen
Deze sprekers bogen op een 15-30 jaar lange ervaring met deze doelgroep. Ze zijn expert in (cerebrale) visuele stoornissen en voedingsproblematiek en kijken creatief naar deze kinderen.
 

Voor wie?

Professionele hulpverleners die de zorg over kinderen met een meervoudige beperking waarnemen, zowel in reguliere settings als in MFC’s. Ervaring is een pluspunt.
 

Over wie?

0-12 jaar
 

Praktisch

Theoretisch met praktische toepassing.
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen
Is er voorkennis vereist?  Ja: Basiskennis ontwikkeling
Is er een bepaalde opleiding vereist?   Nee
Is en bepaalde ervaring vereist?   Nee

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS