Thema |
Spraak en taal
|
Type | |
Code | 077 |
Wanneer |
31/10/2016 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
Sig Gijzegem |
Prijs | € 77,00 - € 66,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 24/10/2016 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Broddelen is een stoornis in het spreken die zich uit als een niet-vloeiende, snelle en moeilijk verstaanbare spraak. Daarnaast komen vaak moeilijkheden voor met het talig formuleren van gedachten (grammaticaal broddelen). Iemand die broddelt, is zich weinig of niet bewust van het onduidelijk spreken of de spreekfouten die hij/zij maakt. Doordat er herhalingen optreden van woorden en zinsdelen, lijkt broddelen soms op stotteren. Sommige jongeren/volwassenen vertonen een mengvorm van broddelen en stotteren. De diagnose ‘broddelen’ kan in principe pas gesteld worden vanaf de leeftijd van 10 jaar. Vaak zijn er in de lagere school echter al voortekenen aanwezig zoals een hoog/onregelmatig spreektempo, vastlopen in de leesontwikkeling en moeite met taalautomatisering.
Het broddelend spreken toont zich meestal pas bij een hoge spreeksnelheid omdat het taalformuleringssysteem dan als het ware overbelast wordt. Wanneer de persoon gevraagd wordt om te vertragen of zich meer te concentreren op het praten, verminderen het onduidelijk en/of ongeorganiseerd spreken tijdelijk. Om die reden benoemen de leerkracht, de ouders en ook de persoon die broddelt de problemen bij het spreken (en schrijven) vaak als ‘niet genoeg zijn/haar best doen’. Dit kan op termijn aanleiding geven tot onbegrip en frustraties.
Tijdens deze studiedag bestuderen we de kenmerken en de diagnostiek van broddelen. We staan ook stil bij het belang van psycho-educatie en bekijken welke therapeutische methodes bruikbaar zijn bij jongeren en volwassenen die broddelen. Ook videofragmenten en praktische tips uit de praktijk komen aan bod.
Caroline Moerenhout is logopedist en stottertherapeut. Ze werkt al twaalf jaar met jongeren en volwassenen die stotteren en/of broddelen. Ze organiseert o.a. ook (jongeren)activiteiten voor vzw BeSt (Belangengroep voor mensen die stotteren). Verder is ze coauteur van de recente boeken ‘Komen spreken over stotteren: verhalen en adviezen’ en ‘Survivalgids stotteren en broddelen’ voor jongeren tussen 7 en 14 jaar.
Tijdens deze studiedag zullen kinderen vanaf 10 jaar, jongeren en volwassenen besproken worden. De studiedag is bedoeld voor logopedisten, stottertherapeuten en zorgcoördinatoren.
Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.