Thema |
Opvoeding (klein)kinderen
|
Type | |
Code | 272 |
Wanneer |
21/10/2014 |
Uur |
19:30u tot 22:00u |
Waar |
Wonderwijs |
Prijs | € 5,00 |
Uiterste inschrijvingsdatum | 21/10/2014 |
Aantal uren vorming | 2,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
Dyscalculie betekent letterlijk 'niet kunnen berekenen'. Deze ontwikkelingsstoornis duidt op ernstige en hardnekkige problemen bij het aanleren van rekenen en wiskunde. Bijvoorbeeld de betekenis van getallen, de ‘regels’ van rekenen en de toepassing ervan. Deze stoornis is niet te wijten aan een verstandelijke beperking of te weinig onderwijs. Kinderen met de diagnose dyscalculie kunnen leren rekenen, maar het duurt langer en het moet op een andere manier aangeleerd worden. Een opdracht voor zowel het kind als zijn ouders en leerkrachten! In deze voordracht stellen we een aantal werkwijzen voor (rekenspelletjes, opmaak van een stappenplan, enz) en gaan we ook in op de andere kanten van de zaak:
Hoe kan de communicatie ouder/school vlotter verlopen (tips, suggesties, struikelblokken)?
Hoe hou je het kind gemotiveerd om in vergelijking met zijn leeftijdsgenoten meer inspanning te blijven doen voor een resultaat dat sowieso lager ligt dan het gemiddelde?
Tot hoever ga je met bijsturen? Wat zie je door de vingers? Hoe bepaal je realistische doestellingen, wat is haalbaar voor je kind?
Verder komen een aantal praktijkvoorbeelden aan bod van oudere kinderen met dyscalculie: hoe ervoeren ze de revalidatie en wat levert het hen op vandaag?
Hilde Heuninck, logopediste
Deze activiteit richt zich tot (groot) ouders.
Deze activiteit wordt aangeboden door Sig in samenwerking met
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.