Beginnende en gevorderde leesmoeilijkheden remediëren op het niveau van de volledige lagere school

Code 020
Thema
Leerstoornis
Type
Code 020
Wanneer 03/04/2017
Uur 09:30u tot 16:30u
Waar Sig Gijzegem
Prijs € 85,00 - € 70,00 voor participanten
Uiterste inschrijvingsdatum 27/03/2017
Aantal uren vorming 6,00u
Professionele vorming

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

Extra info

Inhoud

Het beheersen van de leesvaardigheid en het verwerven van de mogelijkheid om zich al schrijvend verstaanbaar uit te drukken, zijn tegenwoordig twee bijzonder belangrijke vaardigheden. Een zwakke leesvaardigheid hypothekeert in belangrijke mate de toegang tot informatie en de algemene kennisverwerving in veel facetten van het dagelijks leven. Ouders en leerkrachten maken zich dan ook bijzonder ongerust wanneer een kind bij het begin van de lagere school op deze domeinen achterop loopt. Gelukkig leidt een zwakke start niet noodzakelijk tot een blijvende problematiek.

Tijdens deze studiedag ligt de focus op het lezen. We gaan eerst in op de manier waarop we de moeilijkheden in kaart kunnen brengen en vooral hoe we deze resultaten kunnen interpreteren. Wat zijn alarmerende signalen? Wat moeten we goed opvolgen? Wat kan nog getolereerd worden? Na dit eerste deel gaan we uitgebreid in op de ontwikkeling van het leesproces. Op aanvankelijk niveau hangt dit nog nauw samen met de ontwikkeling van de spellingsvaardigheid. We bekijken dit systeem met het accent op de aspecten die het lezen beïnvloeden en we verkennen in detail hoe we moeilijkheden praktisch en speels kunnen aanpakken.

Daarna volgen we de evolutie van het lezen gedurende de lagere school. In de eerste jaren ligt het zwaartepunt van de begeleiding op het versterken van de technische leesvaardigheden in combinatie met het stimuleren van de ontwikkeling van het begrijpend lezen. Naarmate de kinderen ouder worden en de moeilijkheden hardnekkig blijken, zetten we als begeleiders in op het faciliteren van het lezen en het zoeken naar ondersteunende maatregelen, zodat de leesproblematiek of de dyslexie het kind zo min mogelijk hindert in zijn ontwikkeling.

De studiedag gaat over kinderen die met behulp van de klassikaal gehanteerde leesmethode onvoldoende tot lezen komen. We verkennen enkele verklarende denkkaders, maar zetten vooral in op hoe we deze kinderen concreet verder kunnen helpen. Aangezien het altijd om een klein deel van de groep gaat, is het praktijkgedeelte van deze studiedag gericht op het werken in een therapiesituatie of in het kader van een zorgbeleid. Delen kunnen zeker in hoekenwerk toegepast worden.

Noot: Deze studiedag en code 024 bespreken de remediëring van moeilijkheden die sterk met elkaar samenhangen. Dit leidt onvermijdelijk tot een beperkt aantal overlappende delen, die echter telkens vanuit een andere focus (lezen of spelling) bekeken worden.

 

Begeleiding

Hilde Heuninck (logopedist) is al ruim twintig jaar gespecialiseerd in rekenbegeleiding, maar ze heeft ook ruime expertise in het begeleiden van kinderen met ernstige lees- en spellingsmoeilijkheden. Haar inzichten zijn in de eerste plaats gestoeld op ruime praktijkervaring.

 

Doelgroep

De studiedag is bedoeld voor therapeuten, zorgleerkrachten en taakleerkrachten. Klasleerkrachten zullen veel, maar niet alle tips kunnen gebruiken.

 

Praktisch

Er wordt een broodjeslunch voorzien tijdens de middagpauze.

 

 
Delen via social media

De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.

CONTACTEER ONS