Thema |
ADHD
|
Type | Studiedag vakantie |
Code | 118 |
Wanneer |
30/10/2018 |
Uur |
09:30u tot 16:30u |
Waar |
UCLL Heverlee |
Prijs | € 100,00 - € 85,00 voor participanten |
Uiterste inschrijvingsdatum | 23/10/2018 |
Aantal uren vorming | 6,00u |
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.
ADHD / motivatie / leren
Verlaagde motivatie is een onderkend probleem binnen ADHD problematiek. Echter, een gebrekkige motivatie laat zich overal voelen; thuis, op school of werk, maar ook in de hulpverleningscontext. Bijkomend is het moeilijk te onderscheiden van andere problemen bij ADHD zoals onaandachtigheid, of moeite met executieve functies. Begrijpelijk lokt dit vaak onbegrip en onmacht uit bij de omgeving (“Hij kan het wel, maar wil niet”).
Tijdens deze studiedag staan we stil bij de multidimensionaliteit van motivatie en ontrafelen we de onderliggende mechanismen van een verlaagde motivatie bij individuen met ADHD. Verder bekijken we hoe we wetenschappelijke bevindingen kunnen omvormen tot herkenningssignalen van beperkte motivatie bij ADHD, en praktische handvaten om hiermee om te gaan. Ten slotte, oefenen we vaardigheden om motivatie te verhogen bij verschillende soorten cliënten (ook ruimer dan ADHD), zoals beloningssystemen en motivationele gespreksvoering. Ook vragen vanuit het publiek kunnen aan bod komen.
Dr. Sarah Morsink
Doctor in biomedische wetenschappen en klinisch psycholoog
Onderzoeksgroep Psychiatrie, KU Leuven
Richt zich op de vraag:“Wat motiveert jongeren met ADHD?”
m.m.v. Hasse De Meyer
Doctoraatsstudent in Psychologische wetenschappen
Klinische Psychologie, KU Leuven
Wetenschappelijk onderzoek en praktijk i.v.m. leerproblemen bij ADHD
Voor professionele hulpverleners van kinderen, jongeren of volwassenen met ADHD
6 - 18+ jaar
Informatiemap, broodjeslunch en koffiepauzes inbegrepen.
De uiterste inschrijfdatum voor deze activiteit is verstreken.